Nu kan du kröka med Kent

Har du inte bott i en översnöad bil den senaste veckan känner du till att popgruppen Kent släppt en skiva och hållit en presskonferens.

Kultur och Nöje2012-04-27 08:48
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kanske känner du också till att popgruppen Kent bara hållit denna presskonferens, och sagt nej till alla andra intervjuer och att en hel del journalister blivit upprörda över detta.

Jag har inte demonstrerat utanför Universals huvudkontor, får jag erkänna. Jag håller med i sak: en presskonferens ger tråkigare och ytligare journalistik och det är synd med ett så intressant band som Kent. Men jag håller inte med om att Kent skulle ha nån sorts skyldighet att ställa upp på intervjuer. De är ju inte kulturministrar eller polischefer, bara Sveriges största rockband.

Det kan också vara så att du känner till att Kent i samband med denna skiva även lanserar ett eget vin, Kent Edizione i tre kvaliteter och prisklasser. Något som det gjordes stor sak av på presskonferensen, men som med rätta inte fick särskilt stort utrymme i tidningsrapporterna efteråt.

För Kent själva verkar dock detta med vinet vara det mest intressanta i deras nuvarande kulturgärning. För allt snack om "inga intervjuer" stämmer inte riktigt. De har faktiskt gjort en intervju inför skivsläppet, i vintidningen Livets Goda, som fick följa med bandet till deras vinleverantör i Toscana.

- Att se vinmakarteamet på Tua Rita välja bland faten i sin källare är precis som att välja singlar till ett album, säger basisten Martin Sköld bland annat i reportaget (och jo, jag får väl erkänna att jag tror att jag hade fått ut mer av ett rejält musikaliskt porträtt i tidningen Sonic).

Jocke Berg kör sin vanliga "jag-vill-fortfarande-hävda-att-etablissemanget-hatar-oss-fast-vi-fått-fem-getingar-för-vartenda-ackord-vi-tagit-sedan-1995"-retorik:

- Det här är en typisk sådan sak som man inte får göra som rockband i Sverige. Vi vet att vi kommer att få skit för det vilket såklart gör det extra roligt, säger han.

Just i detta fall får jag väl ge Jocke rätt. Detta tilltag är verkligen inget att applådera åt.

Har man den plattformen Kent har, och det politiska intresse som ändå skiner igenom i både låtarna och de få intervjuer Jocke Berg ger, så kan man använda den till något bättre än att prångla på människor ännu en fredagsfylla.

Dessutom känns det ju ganska trött. Snart går det inte att köpa en produkt på Systembolaget utan att det står Motörhead, In Flames eller Lasse Stefanz på flaskan. Om de nu ska prångla livsmedel - kunde de inte ha hittat på nåt roligare att trycka dit sina fejs på? Kents pulversås edition? Kents Sundance Kid crabfish? Kents kräm?