Naturen gav ett närmare måleri

Tomas NordbäckSaab Art GalleryPågår till 13/5

Foto:

Kultur och Nöje2007-05-02 00:00

Av titlarna i Tomas Nordbäcks måleri får man klart för sig att det handlar om landskapsmåleri. Enligt konstnären handlar det om bearbetandet av intryck från ungdomsåren när han gjorde realistiska landskapsmålningar.

Mitt första intryck av de halvabstrakta målningarna är att det rör sig om starkt stiliserade uttryck, här och var upplösta med spontana inslag. Men i grunden känns bilderna stramt konstruerade i färg och form, på ett sätt som distanserar sig från känslan i upplevelsen.

Intressant dramatik

Det är i många stycken ett skickligt konkret måleri, där färgsubstanserna, tillsammans med den medvetna kompositionen, blir påtagligt närvarande och får ett eget uttrycksvärde.

Här är jag särskilt imponerad av bilden "Möte och frigörelse", som även förmedlar ett spänningsfyllt förhållande mellan de rödorange och blå färgerna, här och var neutraliserat av vita partier. En intressant dramatik förmedlas också i "Förbränd vegetation", likt ett dubbelspeglande "landskapskort", där man till och med kan associera till vitlemmade kvinnor i förvrängda positioner bland jord och vatten.

Glasmåleri

I många av Tomas Nordbäck kommer jag att tänka på glasmåleri, som skulle kunna utgöra fina dekorationer i en kyrka, om än den stela arkitekturen kommer att dominera över den innerliga känslan.

Bland de mest levande bilderna finns ett par litografier. Den ena är "S:t Hans" som återger en vy från konstnärens eget ateljéfönster, och den andra är "Chichicastenagno", som förmedlar en upplevelse från Guatemala. Men i övrigt frågar jag mig om inte Tomas Nordbäck hade ett närmare och mer inkännande förhållande till sina motiv, när han som ung konstakademistuderande inspirerades av naturen.

Lars-Ola Johansson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!