Naiv grundton i Cantzlers målningar

Isabel Cantzler från Mjölby målar på temat moderskap.

”Koreografisk kollaps”, oljemålning av Isabel Cantzler.

”Koreografisk kollaps”, oljemålning av Isabel Cantzler.

Foto:

Kultur och Nöje2008-09-10 00:00

Isabel Cantzler: måleri, teckning

Galleri Kronan, Norrköping

Pågår till 21/9

Isabel Cantzler är en för mig ny bekantskap. Hon är född i Mjölby, där hon tillbringade sina första 20 år, utbildade sig i Stockholm, bland annat på Nyckelviksskolans målerilinje, flyttade till Umeå men är nu återbördad östgötska, bosatt i Kolmården.

Extrastark arm

Hennes måleri kretsar kring temat moderskap, en centrering på gott och ont. Själv tvåbarnsmamma har hon nära till motiven, och hennes dukar har en babyskär grundton.

I en av dem ser vi den väntande modern med ballongknippe i handen skåda mot skyn, där en eskader av storkar drar fram med var sitt knyte i näbben. Inför nedkomsten har mamman förberett sig genom att trä på en extrastark högerarm!

Brister i gestaltningen

Den naiva grundtonen är genomgående men inte alltid lika suveränt gestaltad som här. I "Familjärt" har ett konglomerat av leksakslådans och garderobens innehåll staplats i en ostrukturerad hög, och som estetisk effekt vilar den vita svanen i en sorts symbolgest.

Trots genomförd diagonalkomposition har gestaltningen uppenbara brister. Bättre är då portalmålningen "Koreografisk kollaps", som låter ana en utvecklingsbar stil.

Teckningarna, kallade "Dokumentationer", upptar i huvudsak djurmotiv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!