Konst
Liljevalchs vårsalong 2014
Djurgården, Stockholm
Pågår till 23 mars
Så har konstens folkfest öppnat på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Denna gång med över 8 000 inlämnade konstverk och med en jury som har valt ut knappt 300. Tala om nålsöga! Som vanligt är det en blandning av uttryckssätt från politiska bilder, där alliansregeringen är en måltavla till inåtvända självbespeglande själsliga bilder. Årets vårsalong har inga spektagulära konstverk i jätteformat utan är kanske mer disciplinerad än vanligt. Påfallande är blandningen av material från plåtburkar omvandlade till fåglar till kaffefilter färgade med kinesiskt tusch.
Förra året deltog många östgötar och detsamma gäller i år. Om det är ett tecken på ett vitalare konstliv i Östergötland är det för tidigt att sia om, men det är mycket stimulerande att se så mycket nytänkande i den östgötska konsten. Det är ett faktum att de som blir utvalda till vårsalongen har hunnit skaffa sig ett personligt uttryckssätt.
Anna Nygren från Kimstad har överskridit materialgränserna i sina verk i virkning och teckning. Det rör sig om virkade små figurer, som med sina alltför stora huvuden erinrar om väsen besläktade med tomtar och troll men med en porträttlikhet och med titlar som "Ebba och Horace" till vår vägledning. Underfundiga tredimensionella karikatyrer med mycken humor och fantasi.
Randi Leirnes i Linköping visar detta år tre collografier med titeln "Road trip Slagnäs - Dorotea", skymningsfyllda bilder av svårmodiga miljöer. Collografi är en ny teknik där man på papp bygger med lim och mekanisk bearbetning till en tryckbar plåt.
Även Cecilia Uhlin från Nykil arbetar med en ny grafisk teknik. Denna gång deltar hon med bilderna "Flow" och "Fly", utförda i en blandteknik med etsning och fotopolymerplast, som är ett fotokänsligt material.
Två andra östgötar, Klas Lind och Staffan Gustavsson, arbetar också med fotobaserad teknik, den senare med fotografier med parasoll och den förre med C-printade foton med titeln "Winter", men en vinter i arabvärlden med bad, där kvinnorna bär sina dräkter och huvuddukar.
Ammy Olofsson har utfört en maskin som hon kallar "Scanna, skriv ut, kopiera, teleportera". Den är paradoxalt nog är utförd i keramik och glas och blir ett mycket oväntat möte, som konsten har möjlighet att erbjuda.
Rebecka Bebben Andersson visar tre mastodontteckningar med rebusartade teckningar, var och en kallad "Dygnsteckning" och utförd under 24 timmars tecknande. Dessa teckningssviter med sina tunna tuschlinjer blir långa berättelser, svårtolkade surrealistiska infall som avlöses av nya bildidéer. Det är en imponerande teckningskonst där bilderna blir tecken som sammanfogas till en irrationell historia.
Om vi lämnar östgötarna så kan man notera att videokonsten har fått en stor plats på salongen. Men med många videor i ett och samma rum är det inte möjligt att ta del av dem på rätt sätt. Men en video som sticker ut är Natasha Dahnbergs "Don´t cry over spilled milk". Själv fastnade jag också för Lena Sjöbergs installation "Kunglighet och undersåtar" med ett hundratal papperspåsar med enkla tuschteckningar, fylld med humor och vänlig ironi. Otvivelaktigt är humor ett viktigt inslag i konsten på vårsalongen.