Kaisa Melanton
Valdemarsudde, Stockholm
Pågår till 29/4
Kaisa Melanton är en av vårt lands främsta textilkonstnärer. Hennes stora insats är att hon definitivt brutit med den urgamla traditionen att textilkonstnären enbart skulle reproducera målningar och skisser i textilt material. Kaisa Melanton har i stället använt textilmaterialet som oljefärg eller akryl.
Hon arbetar fritt och direkt och låter det textila materialet i sig bygga upp bilden. Hennes fria sätt att väva, att brodera och att kombinera olika tekniker har förändrat den moderna textilkonsten.
Som huvudlärare på Konstfackskolan i Stockholm påverkade hon en hel generation textilkonstnärer. Detta arbetssätt kan ses i en vävnad från 1980, "Rummets förändring", där perspektivlinjer formar ett rum som bågnar och vrider sig kring en vit öppen spis mitt i rummet. De upplösta formerna understryker osäkerheten och upplösningen i tiden och är ett karakteristiskt bildspråk i den svenska konsten under 1970-talet.
Det är en retrospektiv utställning så att man kan följa hennes verk från 1940-talet till i dag. Dominerande blir de stora beställningsuppdragen som en ceremonimatta från 1997 med en mycket komplicerad symbolik för Konstakademien.
Den är utförd som en ceremonibåt med en taburett för överheten och åror vid sidorna utan synliga roddare. In i mattan sticker svängda stretben som symboliserar oppositionen. Det är en matta vars handling flyter ut utanför mattan över golvet till väggarna och uppfyller akademiens hela högtidssal.
En triptyk med tre stora vävar i gobeläng med snärjteknik gjordes ursprungligen för Kronofogdemyndigheten i Stockholm, men eftersom denna lämnat sina lokaler har triptyken blivit hemlös. "Liten tuva" har Kaisa Melanton kallat den och i mittväven ser man en kärra, vars hjul törnar mot en grästuva och stjälper.
Ironiskt nog blev myndighetens flytt den tuva som stjälpte hela utsmyckningen. Triptyken är fylld av symboler, ibland svårtolkade, men bärs av de röda och rosa tonerna och blir ett storslaget surrealistiskt landskap. Det är utan tvivel ett av de märkligaste verken i den moderna textilkonsten.
Kaisa Melanton har också varit flitigt verksam med kyrkliga textilier, bland annat äger Tannefors kyrka i Linköping en uppsättning mässhakar och andra textilier vilka tillhör hennes främsta verk på området.
Till utställningen hör också en vacker katalog med en informativ text av Jan Brunius.
Gunnar Lindqvist