Kraftiga, vackert gyllene hårsvall förekommer på drygt hälften av bilderna. Frisyrerna är gjorda av modellen (konstnären) själv, antagligen med bara fingrarna. Det rör sig om snabbt och med van hand anlagda håruppsättningar. Det är inte ofta som hår spelar en så framträdande roll i konstbildsammanhang.
Det där resoluta handlaget går igen i former, konturer, färgpåläggning, i uttrycket över huvud taget. I en och annan bild kan det se lite kantigt ut, men det är troligen med avsikt, för att understryka anspråken: kraft och beslutsamhet.
Elin Källman är känd för sina lättklädda unga kvinnor. Inslaget av uppstudsig utmaning, som tidigare var markant, är nu inte lika slående. Men mångtydigheten har snarast förstärkts. Den unga kvinna som uppträder på bilderna är på samma gång inviterande och dunkelt avvisande. Hon ser stark ut och verkar kunna slå vakt om sin integritet. Samtidigt är vissa situationer av en art som skulle kunna leda mot olika slag av utsatthet.
I allt det där ligger en inbakad kommentar till exponeringsproblematiken av yngre kvinnor. Kommentaren får var och en som bemöter målningarna stå för. Och det gör alltsammans intressantare. Ju mindre man får skrivet på näsan, ju större blir respekten för verket och dess upphov.
"Sommarvind af grön VELVET" är en flirt med gångna tiders ideal. I dubbel upplaga bjuder konstnären in till ett laddat ögonblick, men allvaret i ögonen indikerar en gränssättning.