Matilda Pettersson, 16, och Hanna Remle, 18, vet vad det innebär att läsa på Kulturskolan i Linköping. Tillsammans har de 19 års erfarenhet av musiklektioner och orkesterverksamhet.
- Jag har läst i nio år men bytt instrument i olika omgångar. Jag började spela tvärflöjt när jag var nio. Sedan bytte jag till fiol och började även spela trumpet när jag gick i femman. Nu spelar jag fiol, piano och kontrabas, säger Matilda Pettersson som läser högre musikstudier, en förberedelse för vidare musikutbildning efter gymnasiet.
Det svåraste med att läsa på Kulturskolan är att få tiden att räcka till .
- Jag går på folkhögskola så vi har tid för att öva. Men när jag gick på gymnasiet var det svårt att hitta de här små mellanrummen mellan allt annat. Men jag tror att det är viktigt att man i alla fall försöker öva lite varje dag, säger Hanna Remle som går musiklinjen på Lunnevads folkhögskola.
Tjejerna är helt överens om att det roligaste med Kulturskolan är möjligheten att få spela i orkester.
- Då får man dela med sig av det man kan, och det man inte kan lär man sig kanske av de andra. Och så blir det ett helt annat ljud än när man står och spelar själv, berättar Hanna Remle.
- Och orkesterresorna är jätteroliga. Vi var i Holland förra året, säger Matilda Pettersson.
I en orkester ges även möjligheten att spela inför publik.
- Vi har i alla fall en spelning varje månad på hösten och kanske två på våren. Det blir en hel del spelningar. Men det är det man ser fram emot, säger Hanna Remle.
Det är många fritidsintressen som slåss om barns och ungdomars lediga tid. När Kulturskolan genomförde en undersökning bland dem som valt att hoppa av var den vanligaste förklaringen just för många konkurrerande fritidsintressen.
- Men det var glädjande att det var en så liten andel som ansåg att det var dålig undervisning, säger Kulturskolans rektor Börje Norell.
För att locka ungdomar har Kulturskolan de senaste åren satsat mycket på mångfald inom utbildningarna. Valmöjligheterna är många och det ska vara lätt att byta om det valda instrumentet inte passar, berättar Börje Norell.
Men trots möjligheterna är det ändå gitarr och trummor som har längst köer. För att ungdomarna ska få upp ögonen för mer ovanliga instrument anordnar Kulturskolan årliga instrumentvisningar.
- Vi gör skolkonserter och då kan elever och föräldrar komma och prova olika instrument. Vi har även instrumentvisningar här på skolan då elever kan gå runt och prova allt, säger valthornsläraren Annmari Wangin.
De märker att om barnen får möjligheten att se och testa andra instrument så gör de andra val än de gjort annars.
- Om man bara tittar på blanketten hemma så väljer man kanske inte valthorn eller oboe, eftersom man inte vet vad det är, säger Annmari Wangin.