Magnifik grafik med de främsta

Foto:

Kultur och Nöje2005-01-19 00:00

Internationell grafik.

Konstforum, Norrköping

VISST ÄR DE HÄFTIGA, islänningen Gudmundur Errós amasoner, som fått sådan spektakulär exponering mitt i gräddan av grafiken som nu visas på Konstforum i Norrköping. "Les femmes fatales" heter serien som bromsar upp publikflödet, väcker undran och skräck. Anknytningen till Roy Lichtenstein är ganska självklar, men Erró har flera figurer i popkonstens persongalleri att hämta inspiration från, utöver Andy Warhol även Jasper Johns och David Hockney.

Nu är ju inte jag särskilt begeistrad av den här sortens konst, utan föredrar den tuffa gestiken hos Cobragruppens Karl Appel, tyvärr sparsamt representerad här, och Pierre Alechinsky med sina direkta kanaler till det undermedvetna.

Det är minst sagt givande att få återknyta bekantskapen med dessa gestalter inom den lyriska abstraktionen, som utvecklades ur expressionismen mot slutet av 1940-talet.

Satirisk popkonst

Här finns också namn som Roberto Matta med blomningstid ett decennium tidigare. Denne chilenare som utbildade sig till arkitekt hos Le Corbusier i Paris anslöt sig sedan till den amerikanska surrealistgruppen och blev riktigt stor. Här fröjdas jag över hans galna figurer, vars upptåg sker i antydd antik och arkaisk miljö, något som väcker mycken ambivalens hos betraktaren om såväl motivets mening som konstnärens språkval.

Men det är nog hos italienaren Valerio Adami jag landar definitivt. Också denne konstnär har stått under inflytande av popkonsten men ändrat fokus och inriktning mot ett mera satiriskt förhållningssätt, säkerligen baserat på filosofisk grundval. Han utdelar gisselslag som smärtar, men som också öppnar våra ögon för den dolda innebörden i vad som synes ske, i världen runt oss eller i vår direkta närmiljö, det moderna samhället. Ett nyttigt studium!

De främsta i världen

Omöjlig att förbigå är givetvis Henri Michaux, vars författarskap och bildkonst gick hand i hand, båda disciplinerna som sprungna ur en gemensam ådra, den automatiska skriften, här åskådliggjord i det kalligrafiska klotter som blev konstnärens signum.

Denna magnifika grafikutställning, som inleder nya året på Konstforum efter dess lyckosamma jubileumsfirande i fjol, bådar mycket gott för fortsättningen. Samtliga konstnärer tillhör de främsta i världen och urvalet grafik har skett efter bästa tänkbara kriterier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!