Noveller för Världens barn
Redaktör: Mats Söderlund
Informationsförlaget
HEDERVÄRD och angelägen är avsikten, inte minst i dessa grymma dagar. "Noveller för Världens barn", utkommen under senhösten 2004, är tillkommen som en litterär manifestation till förmån för Radiohjälpens insamling för Världens barn. Författare, pappersbruk, tryckeri, förlag har bidragit med gratis arbete och material och för varje såld bok (pris: 120 kronor) går minst hälften direkt till etablerade hjälporganisationer. (Att inte hela summan avsätts beror, enligt uppgift från förlaget, på kostnader i samband med distributionen.)
Om tanken är helhjärtat god, så är resultatet varierande. Tjugo välkända författare finns representerade med nyskrivna noveller riktade till vuxna läsare. Namn som Hans Alfredson, Gerda Antti, Inger Frimansson, Beate Grimsrud, Håkan Nesser, Niklas Rådström, Eva Ström för att nämna några, borde borga för inte bara snygga hantverk, utan också intressant innehåll.
Inte oväntat handlar flera av novellerna om barn och barndom, men växlar också in på andra spår. Som i Åke Edwardsons klaustrofobiska berättelse om en man som hamnar i ett samhälle utanför kartans verklighet eller som i Birgitta Stenbergs anspråkslösa spänningshistoria om en gammal kvinna i ett mystiskt hus. Eller Niklas Rådströms kortnovell kring en magisk bok och dess märkvärdiga egenskaper och Håkan Nessers skröna om Oskar Mutti, som den dag i maj 1960 då han fyller hundra ställer sig på taket till sin stuga och vägrar gå ner förrän kommunen ger honom en television.
Ändå, trots all variation och alla nödvändiga läspauser för att ge rättvisa åt varje bidrag, känns antologin i många stycken oengagerande. Som om novellformen vore för snäv eller brådskande. En klurig början mynnar ut i -- ingenting. Lättsamt och underhållande blir tämligen snabbt förgånget. Eller så är anslaget så allvarsamt och buret av åsikter att en avmattning infinner sig, speciellt om berättelsen är lång.
Men undantag finns. Framför allt Lotta Lotass fantastiska "Slussarna", en skildring av ett stort anlagt dammprojekt i Sibirien och en av de längre novellerna. Hennes egensinniga motivval och djärva språk är en njutning att ta del av och blir för mig den absolut största behållningen av "Noveller för Världens barn". Att samlingen också av helt andra skäl bör uppmärksammas får givetvis inte glömmas bort.