Lisa Langseth, regissör och manusförfattare, förklarar:
– Många vill börja om mitt i livet. Då är hotellmiljön perfekt. Här finns ingenting som påminner dig om vem du är.
Hon fortsätter:
– Jag är intresserad av hur idéer i så stor utsträckning kan påverka hur vi mår. Jag kan fascineras av hur vår identitet även skapar våra känslor.
Lisa Langseth är från början manusförfattare. 2010 debuterade hon som filmregissör med ”Till det som är vackert”, ett mångbottnat drama om klass och könsmakt. Filmen gav henne en Guldbagge för bästa manus och en nominering för bästa regi. Den innebar också ett massivt genombrott för skådespelaren Alicia Vikander, också hon Guldbaggebelönad.
Hur fick du idén till ”Hotell”?
– Jag gick själv igenom en jobbig period. Det fick mig att ifrågasätta föreställningen om att svaren till vem man är finns i barndomen. Det kanske ger mer att fokusera på nuet och den man önskade att man vore. De här tankarna födde fram filmens huvudkaraktärer. De väljer att lämna sin gruppterapi och tar in på hotell för att få leva ut sina drömmar, förklarar hon.
Det går en tunn gräns mellan komik och tragik i dina filmer. Ju friare terapigruppen blir desto knäppare grejer gör den. I det påminner de om personerna i Lars von Triers film ”Idioterna”.
– Ja, det är något jag strävar efter. Det blir lättare att berätta om det mörka om det finns närhet till humor och värme. Jag vill gärna röra mig mellan genrerna. Lars von Trier är en stor favorit, han gör just det; rör sig mellan genrerna.
– Jag gillar också filmer som ”Polisse” av den franska regissören Maïven, som växlar mellan det kolsvarta och väldigt mycket skön humor.
Alicia Vikander gör nu åter en oförglömlig rollprestation. Hur fann ni varandra?
– Det är en lång historia. Vi letade i månader efter den rätta inför inspelningen av ”Till det som är vackert”. Förutsättningen var att dirigenten skulle vara etablerad (Samuel Fröler) och den unga kvinnan okänd. Jag reste runt och castade folk på folkhögskolor, kollade på tv-såpor, gav mig bara inte fastän alla sa: ”du kommer aldrig att hitta en så ung tjej som klarar av den rollen”. Men så fanns hon där en dag I en liten biroll i tv-serien ”Andra avenyn” och vi började provfilma.
Vilka är hennes styrkor?
– Framför allt är Alicia väldigt modig. Hon går verkligen hela vägen. Och hon har en fantastisk närvaro.
Beskriv Erika, hennes rollfigur!
– Erika är en framgångsrik inredningsarkitekt med ett starkt kontrollbehov. Hon väntar barn och har planerat för ett kejsarsnitt. I stället får hon gå igenom en traumatisk förlossning. Barnet överlever men får inte lämna sjukhuset. Erikas värld rasar samman, hon börjar gå i gruppterapi och möter människor med andra trauman.
Det utvecklas en stark solidaritet inom gruppen. Men inser gruppmedlemmarna att det är Erikas pengar som betalar kalaset?
– Det stora dramat utspelar sig i deras inre, och det är det jag vill gestalta. Men jag älskar verkligen alla fem. Solidariteten fungerar där och då, det är verkligen ”vi mot världen” som gäller. Men hur gruppen mår efter några veckor efter det att filmen slutar – det är förstås en öppen fråga.