I det fint inströmmande dagsljuset på Galleri Blå kan vi nu studera spännande målning och skulptur, sammanvävt i en behagfull helhet.
Maria Lager visar ljusa akrylmålningar med dominerande blåtonade nyanser. De flesta motiven gestaltar vandrande människor på stränder i Kalifornien. Deras distanserade framträdande förmedlar poesi. Samtidigt som naturmiljön känns obestämbar, och stranden verkar vara absorberad av den blå himlen.
Utöver denna fina poesi imponeras jag av Malin Lagers spännande kompositionsteknik.
I motivet "Monterey" finns en grupp realistiskt gestaltade människor i ett landskap, som med sin ljusskiktade geometri kan upplevas antingen som isblock, eller som en ljusbrytning genom ett prisma. I uttrycket finns alltså både realism och medveten modernistisk komposition.
Ännu tydligare blir det kanske i "Palett I" där tre vandrare finns i en ljustriangel omgiven av friskt spontanistiskt måleri, och "Palett III" där en hund är i centrum.
Inger Weichselbauers skulpturer ger associationer till tidigare mästare som Rodin och Giacometti, men även till etruskisk konst. Men hon har i sitt skapande främst inspirerats av afrikansk kultur, bl a från Senegal. Här finns många långsmala figurer i brons, som i olika poser uttrycker tillstånd av Våryra, Glädje etc. Med sin livfulla dynamik och expressiva formbehandling är alla dessa riktiga mästerverk!
Stimulerad blir jag även av konstnärens hästskulpturer i lera (raku). De känns klassiskt ursprungliga, där de med färgutsmyckningar ståtar på sina piedestaler. Både koncentrerat och spirituellt! Bland mina favoriter är här den turkostonade hästen, som har en afrikansk kvinna med gul klänning på ryggen. Häst och ryttare verkar här vara lierade i den största stolthet och värdighet.
Det är ett spännande äventyr att vandra bland Inger Weichselbaumers uttrycksfulla och även humoristiska skulpturer. Maria Lagers poetiska målningar fördjupar upplevelsen.
LARS-OLA JOHANSSON