LÀnsmuseet gör en rejÀl satsning pÄ konstnÀrer med östgötaanknytning. "Re:tur" har sin pendang i den hyllningsutstÀllning till döda östgötakonstnÀrer som pÄgÄtt i nÄgra veckor. HÀr handlar det om levande och verksamma konstnÀrer "i förskingringen". Man har utnyttjat Westmanhallen sÄ att den vackra lokalen fÄr bidra till helhetsintrycket, som Àr pregnant och sobert. SpÀnnvidden i uttryck och tekniker Àr ett delikat smörgÄsbord.
"Retuhr" kallar Peter Uhr sin nomadiska kontemplationsplats, dÀr en vÀl intrampad matta bildar en privat, skyddad plats. I hörlurar kan man ta del av musikverket "Sju sonater" som konstnÀren sjÀlv komponerat. PÄ en liten bildskÀrm visas ett harmoniskt ökenlandskap. För den som besitter en viss uthÄllighet kan ett skeende uppdagas. Uhr har skapat en plats för enskild begrundan av till exempel tidens flykt.
Eva och Per Pettersson Àr ett samtrimmat konstnÀrspar, sedan lÀnge hemmastadda inte bara i sina respektive konstnÀrskap utan ocksÄ i varandras. Deras vackra, konkreta skapelser speglar den gemensamma ideologiska plattformen. SÄvÀl Pers mÄlningar som Evas vÀvnader indikerar ödmjukhet och respekt inför uppgiften. Det hÀr Àr ett konstnÀrspar som borde ha uppmÀrksammats mer under Ären.
Helene Ăfwerström skildrar i fotografier ögonblick i mĂ€nniskors livsvandring. I korta serier undergĂ„r "obetydliga" platser smĂ„ förĂ€ndringar sedan nĂ„gra barn varit dĂ€r och lekt. Fingerkladd pĂ„ fönsterrutor blir isande vackra mönster i motljus. I samtliga bilder finns en poetisk underton.
Martin Jacobson har gjort klassiskt vackra, laverade teckningar. Han ger sig uppenbarligen tid att bÀrga sina intuitiva idéer fram till mÄlet. I vad som kan vara en Àldre museisal ligger ett antal mammutbetar. NÀr man tittar in i salen frÄn andra hÄllet har en mammut kommit pÄ inspektion. Allt utfört med tÄlamod och skicklighet.
Gunilla Sköld Feiler har byggt ett tÀckt rum i svart textil. Oavbrutet pulserar en rogivande tonslinga inifrÄn. I rummet möts man av fosforescerande fragment av formgjutna speglar. Man kan förestÀlla sig dem som ekon frÄn en sprakande begynnelse av universum. PÄ en filmduk visas samtidigt enskilda mÀnniskor eller mindre grupperingar, vÀntande, mitt i den fortgÄende skapelseprocessen.
Hans Björn har byggt nÄgra tvÄ meter höga pannÄer, konturer av en vev. HÀr har han verkligen lyckats nÄ sin efterstrÀvade 3 D-verkan. "Vevarna" Àr de första mÄlningar han gjort pÄ Ätskilliga Är. Han visar ocksÄ trettio datorbearbetade bilder med olika motiv frÄn en skola i Malmö. Bilderna belyser och sammanfattar pÄ ett hÀngivet och inkÀnnande sÀtt andan och de materiella förutsÀttningarna pÄ skolan.
Agneta Stening har förvandlat ett par tunga marmorskivor till nÄgot som pÄminner om spelplaner. Skivorna, med sina skÄlformiga urgröpningar, antyder mÀnniskans möjligheter till pÄverkan pÄ det allra Àldsta jordiska och speglar ocksÄ jordens och det (de) levandes eviga samhörighet. Skulpturerna beledsagas av sex teckningar, vilka kanske kan ses som förlagor till stenarbetena.
Malin Lobell framhÄller skönheten hos nÄgra oansenliga, förringade vÀxter; sÄdana som trÀnger fram mellan cementplattor eller rakt igenom tjock asfalt. Hennes verk handlar i viss mÄn om en vilja att upphöja dessa stÀndigt nedtrampade kÀmpar till fullvÀrdiga medlemmar av vÄr gröna natur.
Ida Selbing har byggt en ljusskulptur i form av ett podium i tvÄ vÄningar. Frostade rutor slÀpper igenom ett dÀmpat rött ljus i en förprogrammerad ordning. Man skulle kunna kalla verket en upplevelseskulptur. Dess estetiska potential Àr betydande.
Sievert Sjöberg