En märklig budskapsbärare har slagit ner på Galleri Sanders. Det handlar om vår tids behandling av människor; trafficking, kommersialism, kroppsfixering och mycket mer.
Michael Wernmarker är på något sätt en annorlunda konstnär, eftersom han i sina bilder med engagemang fångar in ytterligheterna i vår på många områden degenererade kultur.
I hans akrylmålningar återges bildberättelser med en blandning av dramatiska scener och symboliska budskap. I "Penny for your heart... my dear" finns rutor som realistiskt sammanväver den kvinnliga utsattheten med symboliken. Våldförande, sorg och den oförstörda rosen som går förlorad i eld.
Motivet "Body love" accentuerar ytterligare detta perspektiv med cirkelbilder, mot bakgrund av ett tecknat kvinnoansikte (liksom från pop-konsten), och ger uttryck för vår hysteriska kroppskultur, som också leder till en kommersiell försäljning av organ.
Michaels målade bildserier känns övertygande, förtätade i sina budskap - och som förstärks av de uttryck som kan upplevas som altarbilder från barocken. Det gäller inte minst triptyken "In Toys´s We trust" - där jag upplever machovåldet, de förlorade barndockorna, kvinnoskriket vid sidan av manspenisen som ett genialt konglomerat av den förlorade humanismen i vår kultur.
Jag är fascinerad av Michael Wernmarkers bildvärld, inte minst eftersom den, utöver en skicklig bildbehandling, förmedlar motiv som är starkt engagerande i vår tid. Det som egentligen borde bara konstens viktigaste funktion.
Lars-Ola Johansson