Karin Klöör: grafik
Galleri Krogen Amerika
Pågår till 4/9
Det koncentrerade utsnitt som Karin Klöör tidigare visat i sina naturmålningar får alltjämt med linjerna i linoleumsnitten sin största skärpa. Och här med en smått explosiv energi.
I mitt första möte blir jag road och uppiggad av den humoristiska ansatsen. Här finns den till vansinne uppretade mannen som inte får igång sin Yamaha-båtmotor, medan katten i aktern verkar helt oberörd. Här finns den vilda kvinnan med en snorkel och motorsåg i en vattenpöl, och mannen som vilt balanserar på isflak.
Ett annat tidstypiskt motiv visar en gapande människa inklämd i en biltvätt. Det är häftiga bilder från vår känslovärld, som utöver den serietidningsmäktiga slagkraften kan leda oss till djupare iakttagelser inför vårt väsen. Tänk bara på kattens lugn inför den hysteriske mannen som slåss med döda ting. Vad säger det om evolutionen?
Eller tänk på sambandet mellan kvinnan som har rustat sig med allt tänkbart bråte i sin frustration, medan mannen balanserar på isflak. Det kan säga mer än flera feministiska tidningsartiklar.
I ett av motiven har konstnären skapat en parafras av symbolisten Böcklins målning "Dödens ö". Även här visar hon på sin förmåga att ur ett stort koncentrat av komplicerade symboler låta den mänskliga känslan träda fram. Här blir resultatet en människa i båt, som med håret på ända nalkas det äppelliknande svarta hålet. Det koncentrerade uttrycket med välplacerad svärta och livfulla linjer är imponerande.
Karin Klöör är en samtidigt livsbejakande och mänskligt inkännande konstnär som jag känner stor sympati för.