När Moa Frisk flyttade in i Pål Perssons hem i Svämb utanför Ödeshög, med kvarvarande tavlor och föremål, uppstod ett inspirerande konstnärsmöte.
Pål P ställde aldrig ut sina målningar under sin livstid, trots att han vid konstnärsresor i Europa hade kontakt med framstående konstnärer, bland andra kubisten Albert Gleizes.
Här visas nu ett urval av Pål Perssons originella olja/temperamålningarna som jag främst kopplar till surrealisten Juan Mirós fantasivärld. Det vindlar av ansikten och figurer i flödande färger, samtidigt som en del motiv nästa löses upp i det milda ljuset. Fascinerande och originellt!
KeramikskulpturerDessa uttryck, främst från de märkliga ansiktena, har Moa Frisk fångat upp i sina små keramikskulpturer. "Mirorna" står uppradade på ett bord i en lång procession och visar på de mest varierande uttryck, främst i sina ansikten. De förmedlar allt från sångglädje, förtvivlan till djurtillstånd och dödsmasker - och många har små hål i bröstet som för att ventilera livsluften. Variationerna i lystern förstärks av den punktvisa glaseringen.
KongenialtPå ett mindre bort finns "Najaderna", som utöver sina utropande ansiktsuttryck dessutom bär på en sorts färgglada horn.
Här blir jag särskilt fascinerad när jag jämför Pål P: s bläcksfiskliknande, stickande motiv med ett urval av Moa Frisks Najader. Vilket kongenialt inspirationsmöte mellan en äldre målare och en nyskapande keramiker!