Böcker om kyrkorum brukade vara små och fula med få bilder tagna av författarna och tryckta på billigt papper. Tiden må stå stilla i dessa rum men förlagen och böckerna om dem har radikalt förändrats.
”Kyrkan rummet landskapet” med den förfärande långa undertiteln ”Vreta kloster, Flistad, Stjärnorp, Ljung och Allhelgonkyrkan i sitt sammanhang” är en fantastisk bok om kyrkorummen i Vreta Klosters församling. Verket är exklusivt, inte för att den exkluderar utan i betydelsen estetiskt tilltalande. Den kyrkorummens ”inre skönheten” det refereras till i förordet har fått en värdig avbild i pappersversionen.
Redan det udda format för tankarna till det höga rummet där himmel/tillfälligt tak och församling möts. Det är bra tryck, även på pappret. Många vackra illustrationer som växlar mellan stillhet och rörelse likt andetag. Fotot på officianten som snabbfikar medan församlingen väntar i bakgrunden hade gärna kunnat dragits upp och förstärkt bilden av levande bland döda. Det är dock den grafiska glansen som dominerar och jag associerar oundvikligen till den sortens matböcker där en gudabenådad kock fyller ut recepten med hundratals vackra bilder av ”sammanhang”. Restaurangrummet som ”sanctum” tillägnat gommen och bespisningsplats av gudomlig karaktär är inte olik kyrkorummets. Speciellt ifall det är himmelskt gott!
Göran Tagesson skriver en lång intressant text om kyrkorummens historia och dess funktionalitet. Dessutom formulerar han sig oväntat bra: såväl svagt melodiskt som stringent och hänfaller aldrig åt nördighet. Jag överraskas av att en så pass lång text om något jag personligen uppfattar som ett rent historiskt ämne kan framställas så levande.
Bilderna på Johan den tredjes olika kungakronor som hänger ovanför gravarna är mäktiga – denna symbol för absolut makt som numera svävar fritt i rummet. Det liknar en löpsnara med spets, och av guld, men i avsaknad av kropp. En ganska grotesk men vacker bild. Kyrkan blir Johan och de andras museum vilket är lite lustigt med tanke på att han var smygkatolik och motarbetade reformationen. Dessutom är han begravd i Uppsala. Men hans krona blev kvar i Vreta kloster.
Två små negativa tomrum: Jag hade velat ha fler och längre bildtexter. Jag saknar också namnen på bokens upphovsmän på omslaget. Fullt så världsliga är de väl inte?