Ingen lämnas oberörd

Ann Edholm: målningarPassagen, LinköpingPågår till 24/11

Foto:

Kultur och Nöje2007-10-15 00:00

Det finns många dimensioner i Ann Edholms målningar. Det första som slår mig är den härliga arkitektur som manifesteras i Passagen med den stort, uppslagna och färgstarka geometrin. Det andra är den distinkta och välbalanserade formvärld som förmedlas i såväl målningarna med färgfält som de svartvita motiven. Här kan man göra jämförelser med konstriktningar som konstruktivismen och neoklassicismen. Fördjupat med de optiska fenomen som ger upplevelser av förskjutningar i färgfälten.

Men Ann Edholms målningar innehåller så mycket mer. Med utgångspunkt från existentiellt starka motiv från konsthistorien koncentrerar hon särdrag i minimalistiska uttryck. I äldre konst handlar det mycket om kristna motiv. Inspirationskällan (koderna) kan vara en färg, en symbol eller ett dramatiskt händelseförlopp.

Ömsint om farmor

Motivet "Fall" har sitt ursprung i Grünewalds Isenheimaltare. Här är det den i triptyken ("förrädiskt") grönfärgade triangeln som mot det svarta förmedlar stämningen. Samtidigt som konstnären med flerskiktade lager av smält vax och oljefärg särskilt här åstadkommer den mest stadgade och livfulla ytstruktur.

Motivet "Gahsel", som alluderar på Gustav Frödings dikt med slutstrofen "och först när jag själv krossas, krossas gallret", förmedlar en illusion av en växlande position av ute och inne.

Med den, likt underkläder från äldre dar, laxrosafärgade målningen "Passio" (omgiven av en svart ram), ger konstnären en ömsint minnesbild av sin farmor.

Dramat i bilden "Lasaros" åskådliggörs med serie vertikala "bindlar" kring en "gravsvart" rektangel.

Hantverksskicklighet

Ja så kan man få inspirerande ingångar till de flesta av Ann Edholms motiv, samtidigt som verken i sig självt också väl fungerar som renodlade målningar.

Etsningssviten "Föreställningar - Tango d´amour II" ägnas åt temat Jesu Golgatavandring, till största delen gestaltad med sparsmakade symboler på vita ytor. De 14 stationerna är här omvandlade till just "föreställningar" i kommunikation med betraktaren, och sviten bildar en rytmisk helhet. Snyggt!

Det finns än flera dimensioner i Ann Edholms konstnärliga förhållningssätt. Men vare sig man stannar vid det mästerliga måleriet eller går vidare i sina tolkningsförsök, så lämnas man inte oberörd. Med stor hantverksskicklighet och en strävan att gå på djupet med sina engagerande uppslag placerar hon sig bland dagens mest spännande och nyskapande konstnärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!