Färgen i sig har stor betydelse i det här konstnärskapet. I vissa verk tillåts den vara det dominerande inslaget, i andra understödjer den distinkta kollinjer och tillför en känsla av lätthet och djup. Till det bidrar också den teknik med övermålning, med en lätt laserande effekt, som många konstnärer attraheras av.
Agneta Hemert, som uppnått vad man brukar kalla pensionsåldern, har haft måleri som yrke i hela sitt vuxna liv. Här och där märker man av en gedigen erfarenhet i anbringandet av linjer och färg, liksom en otvungenhet i gestaltningen av motiven.
Kvinnokläder som framhäver det sensuella hos dem som bär dem, är en företeelse som tagit den här konstnärens uppmärksamhet i anspråk. Damer, för vilka begrepp som "chic" eller "elegant" har betydelse, känner säkerligen igen både drömmar och ambitioner i de här verken.
Men det handlar långt ifrån enbart om ett flörtande med redan frälsta. Även de som aldrig låter sina tankar kretsa kring funderingar över kläders elegans, kan här få en vink om egenskaper som krävs för speciella skapelser inom modesfären. Det framgår också att de måste klara sig bra utan sina bärare. Ändå berättar de, nästan uppfordrande, en hel del om det visuella och om sinnelaget hos dem som kommer att bruka dem.
Man skulle kunna kalla Hemerts bilder för en sorts ikoner. De har något upphöjt, idealiserande, snudd på onåbart över sig.