Modefotografen Ewa-Mari Johansson har också under ett 20-tal år ägnat sig åt fritt skapande konstbilder. Som Assistant director för Time-Life-fotografen Arnold Eagle har hon därmed fått inspiration ända från 20-talsmodernisten Man Ray.
Hennes särskilda intresse för äldre byggnadskomplex kommer här till uttryck med en fotografisk "undersökning" av slottet Storholmen på Lidingö. Här festade etablissemanget omkring ordentligt i början på 1900-talet, och här vistades den ryska diplomaten Alexandra Kolontai på 1930-talet.
Liksom vid ett tidigare besök i ett 1300-talskloster, försöker Ewa-Mari Johansson även här fånga upp de tidsmässiga stämningarna i sina fotografier. Om man lyhört tar till sig ljuset i de många fönsterutsikterna, eller i pelargången mot trädgården, så kanske man kan uppleva lite av de vibrationer som förmedlades av besökarna under det tidiga 1900-talet. Vinter som sommar.
Med sina medvetna konstruktioner av diagonalperspektiv, svart-vita och gråskaliga kontraster i fönsterbläck, ramverk med mera fungerar även motiven som självständiga kompositioner. Estetiken samsas med de spännande och delvis mystiska rumsperspektiven.
Som en extra krydda finns fotografiet av den nakna kvinnounderkroppen som sticker fram ur en flygel. Här får jag en känsla av att modefotografen söker en mänsklig identitet i de mångfacetterade rumsinteriörerna.