Nyligen fick Nils Spangenberg årets Rolf Wirténpris på 10 000 kronor för sitt ledarskap. Och då tog prisjuryn inte ens upp att 2012 skulle bli året då ekonomin äntligen går ihop. I flera år har akademin kämpat med att beta av ett stort, gammalt underskott. Alldeles nyss blev årsredovisningen klar. Där står de förlösande orden "Verksamheten har det här året gått med en vinst på 215 733 kronor. Verksamheten är nu i balans".
Det är det lilla överskottet som gett friheten att beställa en nyskriven opera till årets sommarsäsong. Dessutom med libretto av Kerstin Ekman. Verkligen inte illa, hur gick allt detta till?
GuldvärvningFörst värvningen av Kerstin Ekman som alltså skrivit texten till sommarens opera på Vadstena slott, "Jorun orm i öga".
– Åh, det startade för flera år sen, Marie Samuelsson som är tonsättare och Helena Röhr som är regissör kom med en stor önskan om att samarbeta någon gång. Vi diskuterade möjliga ideer och då kom Kerstin Ekmans namn upp, vi tycker alla tre att hon är en av de stora berättarna. Men vi hade ju ingen aning om ifall hon skulle vilja. Hon har knappt skrivit någon dramatik, vad jag vet, berättar Nils Spangenberg.
Först fick Kerstin Ekman lyssna på musik som skrivits av Marie Samuelsson.
Glad och nyfiken– Och hon blev hon väldigt glad och nyfiken på detta, säger Nils, hon sa också att det var kul att få samarbeta med nån, hon som mest sitter för sig själv och skriver.
Berätta om texten!
– Det är ett fantastiskt fint libretto. Men mer säger jag inte...
Men ett libretto innehåller ju inte mycket text. Hur har hon klarat det? Är det också hon som skrivit sångtexterna, med rim och allt kanske?
– Ja, det är ju mycket koncentrerat. Men hon har behållit sitt fantastiska språk, med poetiska drag. Och ja, hon har skrivit alla sångtexter också, det förekommer rim, men inte jättemycket, men omkväden är det.
Hur kändes det att få manuset i din hand?
– Otroligt häftigt! Sen har ju hon och Marie gått vidare och samarbetat, manuset har ändrats under vägen, efter musiken.
Vi går vidare till ekonomin. Akademien omsätter runt 8,5 miljoner och för 2012 finns alltså en liten vinst. Den ska gå till årets nyskrivna opera och 50-årsjubileet år 2014.
PublikdragareMen hur har de gjort? Jag har under de senaste tre åren märkt en satsning på tydligt publikdragande verk som "Romeo & Julia", nyskrivna "Stolthet och fördom" och Donizettioperan "Enrico de Borgogna".
Är det de senaste årens fullsatta salonger som gett effekt?
– Biljettintäkterna påverkar inte så himla mycket, men det är viktigt framförallt för berättigandet. Vi är ju till för publiken.
Förra året hade akademins två uppsättningar en publik på 3 700 personer, fler går i stort sett inte in. Beläggningen på "Enrico de Bolgna" var 100 procent och på "Silverringen" 82 procent. Av de totala inkomsterna kommer blott 10 procent från biljettintäkter, 40 procent är offentligt stöd (stat, Östsam, Vadstena kommun) och 50 procent från sponsorer, fonder, stitelser och privatpersoner.
Huvudorsaken till den förbättrade ekonomin är en annan än biljettintäkterna, säger den konstnärlige ledaren som sedan 2009 också är VD. Där finns nyckeln, menar han.
Liten organisation– Jag vill inte skryta, men vi är bättre organiserade nu, det är lättare att vara flexibel när en person är ansvarig. Vi är en liten organisation, extremt slimmad (3 heltidstjänster) men vi enagagerar väldigt många frilansare. Även bidragsgivaren staten har sagt att vi är som en modell för framtidens kulturintstitution.
Du menar liten, snabb och lätt i steget?
– Ja, precis. Det är tack vare detta som vi nu, så här sent på våren, kan skjuta in en till föreställning i sommar, på Gamla teatern. Det är en fri operagrupp som blir artists in residence hos oss, tillsammans utvecklar vi nu en föreställning som vi döpt till "Kurtisanen och kärleken".
Vadstena folkhögskolaDär ska Nils själv vara med och regissera. Det gör han nästan varje år.
– Inte minst av ekonomiska skäl, skrattar han till.
Annars passar Vadstena-Akademien honom så bra, eftersom har är särskilt intresserad av pedagogik och ledarskap. Han började som tvärflöjtist och operasångare (baryton), men numera sjunger han inte professionellt. "Det är preskriberat", ler han.
Årets unga sångare är redan uttagana, berättar han.
– Det gjorde vi redan på provsjungningarna hösten 2011. Och så kommer vi i år att ha en otroligt kvalificerad kör, nämligen från Vadstena folkhögskola. De flesta av våra sångare går eller har gått på Vadstena folkhögskola, den skolan är en otrolig grogrund för hela Musiksverige.
I år spelas två uppsättningar: "Jorun orm i öga" på Vadstena slott 19 juli–7 augusti och "Kurtisanen och kärleken" på Vadstena Gamla teater 27 juli–3 augusti.