En långvarig förlovning är något så ovanligt som en fransk storfilmmed en budget på 46 miljoner euro. Trots att amerikanska Warner gått insom finansiär säger sig regissören Jean-Pierre Jeunet ha fått totalkreativ frihet. Jag tror honom. Mannen som tidigare gjort underbara"Amelie från Montmartre" har gjort ännu en vacker och gripande film.Fast medan "Amelie " fyllde biobesökarna med värme, är det här långtmer bistert.
Det var ett tag sedan jag såg en film som utspelade sig under förstavärldskriget. Den inleds med att vi får möta fem franska soldater.Dömda till döden för självstympning kastas de ut i ingenmanslandetmellan fransmännen och tyskarna. Krigsscenerna är otäcka och människordör som flugor.
Här finns inga hjältar, bara människor fångade i samma vansinne. Detger en mer realistisk bild av kriget. De platser och händelser somförekommer i filmen lär vara tagna ur verkligheten. Det var heller inteovanligt att soldater dömdes till döden för att ha försökt slippakrigstjänstgöring genom självstympning. Bara det säger något omdåtidens förhållanden, något filmskaparna fångat på ett bra sätt.
Som kontrast till allt elände har vi Mathilde (Audrey Tautou),fästmö till en av de dödsdömda männen, som lever ett lugnt liv pålandet. Majoriteten av filmen är ett efterkrigsdrama där hennes jakt påsvar sätts i fokus. Dödades hennes fästman vid fronten eller är hanfortfarande vid liv? Det blir många vändor fram och tillbaka i ettvirrvarr av namn och platser. Ibland tappar jag bort mig, men hittarsedan tråden igen. Händelserna förklaras noggrant och blir i slutändenglasklara.
Precis som i "Amelie från Montmartre" presenteras de viktigastekaraktärerna genom en serie snabba klipp. Det underlättar för åskådarenmen är en väl stark koppling till "Amelie". Att också flera ifilmteamet, både framför och bakom kameran, tidigare samarbetat i dennämnda filmen gör inget. De blandas upp med många nya ansikten. Som närJodie Foster lite oväntat dyker upp i ett par scener.
Det går inte att se "En långvarig förlovning" utan att imponeras avfotot. Bruno Delbonnel, som också medverkade på "Amelie", har verkligenskapat en vacker film. Likt ett gammalt fotografi från 1920-talet ärdelar av den i stort sett färglös. I stället för svartvitt är detsepiabruntmed stänk av svaga färger här och var. Det sätterverkligen prägel på filmen. Kameran går hela tiden nära inpå, även vidobehagliga scener då man helst vill titta bort.
En långvarig förlovning
Regi: Jean-Pierre Jeunet
Manus: Jean-Pierre Jeunet, Guillaume Laurant
I rollerna: Audrey Tautou, Gaspard Ulliel, Jean-Pierre Becker
Speltid: 2 tim 14 min
Land: Frankrike/USA
Censur: Från 15 år
Filmstaden i Linköping