Florin laddar med betydelse

Ulrika Florin: "Doftbilder"

”Vägen till entrén”, en av Ulrika Florins få bilder med definierat motiv, ett orangeri med skulpterad skylt i form av en citron.

”Vägen till entrén”, en av Ulrika Florins få bilder med definierat motiv, ett orangeri med skulpterad skylt i form av en citron.

Foto:

Kultur och Nöje2008-08-18 00:00

Ulrika Florin: "Doftbilder"

Mitt vardagsrum vid Vättern, Vadstena

Pågår till den 7/9

Ulrika Florin är knappast konstnären som sitter inne i ateljén och producerar sina objekt. Hon har en upptäcktsresandes passion att ständigt utforska nya vinklar, vidga perspektiven och ta till sig av strömningarna inom aktuella kulturyttringar, inte för att plagiera men väl för att vidareutveckla och bearbeta efter egna intentioner.

Hennes forskning på området resulterar i projekt som ger genklang i vida kretsar. Ändå är det allt annat än spektakulära skapelser hon visar upp här i den intima miljön. Dock inte mindre spännande än exempelvis de projekt hon initierat inom samhällsbyggnadsområdet. Konstpauser kallar hon dem. Och just nu leder hon ett EU-finansierat mångmiljonprojekt som sysselsätter tretton konstnärer och åtta natur- och kulturinventerare.

Betydelseladdade

I Vadstena visar hon ett antal smärre objekt, kallade "doftbilder" och skapade i ett försök att utforska parfymens härkomst. Det blir således mycket blommor men också frukter av skilda slag, dock ofta i överraskande sammanhang och i kombination med aparta föremål, målade och skulpterade ur inom en nog så disparat motivkrets. Växthus eller orangerier fascinerar henne och har i något fall fått bidra till den varierade floran.

Jag förnimmer en egenartad exaltation vid studierna av dessa arbeten, så enkla i utförandet men så betydelseladdade. Det blir en kulturhändelse att uppleva, då hon lägger fram sin licentiatavhandling om en månad. Där undersöker hon möjligheterna för konstnärer att i tidigt skede få medverka i samhällsbyggnadsprocessen.

Aldrig avbildande

Här får vi nöja oss med att betrakta och söka tolka inte bara doftbilderna utan även, och kanske främst, hennes miniatyrbyggen som stundom har en tydbar verklighetsförankring med definierade landskap och byggnader. Dock aldrig i avbildande syfte, då de skapar en rumslig ambivalens och kan ses som uttrycksmedel för hennes känslor inför både den yttre och utsatta miljön och den inre revolten.

Det tål att tänka på!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!