Ett stipendium har förenat de båda konstnärerna i en utställning på Orangeriet i Adelsnäs. En utställningsplats i parken som, vad gäller det infallande ljuset, är oöverträffad. Det gäller inte minst det som flödar över Inga Hillgrens skulpturer i den överglasade Rotundan. Jag har tidigare fascinerats av hennes dynamiskt formgivna kroppar och torsos, som kraftfullt får uttryck i olika poser. Här finns allt detta, men nu kanske än mer utvecklat med rök- och rakubränd keramikteknik, som åstadkommer både skuggade och färgade ytstrukturer.
Det kommer till uttryck i flera torsos, där "Torso II" utgör något extra med sin kärnfullt laddade barockdramatik. Även bland hennes helhetsförkroppsligade skulpturer (några i brons), som här exponeras på podium och på väggarna, finns en spännande skuggpräglad dynamik. Men här upplever jag att den flödande hantverksskickligheten ibland kan övergå till manér, på bekostnad av det personliga uttrycket. Det fantasifulla, inkännandet kommer i högre grad till uttryck i skapelser som "Skymd sikt" (med burkan) och i några härliga grodvarelser. Särkilt läcker i ytbehandlingen är bronsskulpturen "Grön Paprika I".
Christina Ruthgers grafik och måleri upplever jag delvis har utvecklats från mer färgstiliserade målningar till en större frihet i motivval och uttryck. Det gäller framför allt verket "morning has broken", där den fint formade kompositionen på något sätt försöker finna en balans mellan ordning och kaos. Kanske det än tydligare förmedlas i motivet "samspel", där minnestavlorna till vänster konfronteras med klottret på väggen. Men visst, alltjämt söker Christina Ruthger det koncentrerat välkomponerade uttrycket, i färg och form. Här tilltalas jag särskilt av "where does music come from", med sina flödande blåfärgvågor från den strama flygeln - och "ledigt", med sina uppställda rödstolar i en stram välkomponerad linje.
Fint upplever jag här mötet mellan Inga Hillgrens barockpräglade skulpturdynamik och Christina Ruthgers stiliserade målningar, de sistnämnda som försöker fånga en lyrisk ordning i vår splittrade värld.