"Arn" är med sin budget på 210 miljoner kronor den överlägset dyraste skandinaviska filmprojektet hittills. Och att sälja dyra filmer är, just det, dyrt.
- Vi bestämde tidigt att filmen skulle lanseras här i Cannes, och det kostar alltid jättemycket pengar, säger Ann-Kristin Westerberg, chef för filmbolaget SF:s exportavdelning.
- Bland annat hade vi en stor annonskampanj i branschtidningarna här, vi har bjudit ner biografchefer från Norden, haft två visningar av trailern och ett cocktailparty för bio- och videodistributörer, journalister, inköpare från hela världen och några generellt nyfikna.
Filmens skådespelare - däribland huvudrollsinnehavarna Joakim Nätterqvist och Sofia Helin samt Stellan Skarsgård - finns på plats och har en viktig del i försäljningen.
- Jag har varit på middag med den tyska medproducenten, stått på scen med trailern och ätit ytterligare en middag med inköparna. Här nere är man biträdande bilhandlare, säger Stellan Skarsgård.
Han kan jämföra med marknadsföringen av ett internationellt megaprojekt, "Pirates of the Caribbean"-serien.
- Internationellt sett är ju "Arn" en lågbudgetfilm, men man ser likheter i ambitionsnivån. Den är lika viktig för SF som "Pirates" var för Disney, ett enormt risktagande. Om piraterna går åt helvete är till och med Disney i fara, och "Arn" är en jätterisk för SF. Man känner kallsvetten bakom.
Den kallsvetten vill dock inte Waldemar Bergendahl, en av filmens producenter på SF, kännas vid.
- Journalister vill alltid tala om risker, men om man tänker så kan man inte göra film alls. Det är klart att den är fruktansvärt viktig, men företaget är inte i riskzonen. SF har Bonniers i ryggen och de skulle aldrig ha satsat på filmen om riskerna var för stora.
Den schweiziske skådespelaren Vincent Perez ("Cyrano de Bergerac", "Indochine") spelar Arns mentor i filmen och tror att den kan fungera i Europa.
- I länder som Spanien kan den gå bra, fransmännen kanske är för intellektuella. Men med tanke på actionscenerna och den starka relationen mellan Arn och Cecilia kan den säkert dra en ung publik. Om jag sett trailern skulle jag vilja gå på filmen. Joakim - den killen vill man se.
Ann-Kristin Westerberg röker en cigarett vid SF-disken på Skandinaviska terrassen i Cannes och svarar snabbt på frågor före sitt nästa möte med nya filmköpare.
- Intresset har varit enormt positivt. Distributionen är redan klar i Mellanöstern, Latinamerika, Korea, Spanien, Ryssland. "Trolösa" sålde i många länder, men det var en smalare film med färre kopior. Det här ser faktiskt väldigt, väldigt bra ut. (TT Spektra)
Erik Helmerson