De dyker upp och får filmhistorien att skälva under sina höga klackar efter kanske tio minuter av "Förtrollad". Visserligen i bakgrunden, men ändå: Två omisskänsliga New York-prostituerade. I en Disney-julsaga! Medan gamle Walt snurrar som en ballerina i sin grav inser vi att "Förtrollad" är mer än en film. Den är en revolution.
Vi anade oråd redan i inledningsscenerna, där en animerad prinsessa, Snövit och Askungen i ett, sjunger sånger om kärlek till en publik av gulliga djur. Något stämmer inte. Djuren är lite för fula, sången lite för smetig, hela scenen är en ironisk balansakt där Disneys mytologi samtidigt skrattar åt och gör upp med sig själv.
"Förtrollad" innehåller egentligen bara ett enda skämt - sagovärlden krockar med 2007 - men det levereras konsekvent och tål att upprepas. Och precis när allt håller på att sega till sig kommer Susan Sarandon som elak styvmoderhäxa och skjuter blixtar ur varenda tänkbar kroppsdel.
För två år sedan tog Robert A Iger över som vd för en Disneykoncern som tyckte att det var helgerån att sälja Askungen- och Snövitdockor i gemensam kartong. Varumärkena skulle hållas isär till varje pris. "Förtrollad" blandar inte bara alla tänkbara Disneyfigurer, den är också en mix mellan saga och cynism som vi inte sett sedan den första "Shrek". Jag tror att Iger, och kommande Disneyfilmer, är värda att hålla ögonen på. (TT Spektra)
Erik Helmerson
KOMEDI