Här möter vi konstnären själv i många bilder. Hon har centrerat sina porträtt i olika abstraktioner. Även andra människor eller grupperingar förekommer i liknande sammanhang. Till det bästa hör färgbehandlingen. De individer som gestaltas är aktiva och färgstarka. Deras uppenbarelser finner en genklang i den abstrakta eller kanske antydda miljö som omger dem. Och det har mycket med färgharmoni att göra.
Förstärker och överdriverFärgen har en särskild betydelse för Elin Redin. Hon drar sig inte för att använda sin palett, förstärka och överdriva. Ibland kanske det inte känns alldeles tajt från hörn till hörn. Det beror mest på att de abstrakta inslagen inte alltid intar en försonlig hållning till de figurativa. Men på det hela taget handlar det om ett bejakande av målerigenren.
De avbildade människornas kroppar och poser är ofta förstärkta med kollinjer, vilket tillåter dem att agera friare i förhållande till bakgrund etc. De här linjerna är viktiga eftersom de bildar en form av övergång mellan det föreställande och andra formationer.
Försynta markörerBårder, pålimmade eller ditmålade, är troligen tänkta att underbygga en viss stämning. Sånt innebär nästan alltid en balansgång. I det här fallet är den typen av inslag relativt återhållna och fungerar därför som lite försynta riktningsmarkörer.
Ett par väl utförda akvareller ingår i visningen. "Dansös" är ett exempel som förtjänar att framhållas.
SIEVERT SJÖBERG