"Det gäller att våga hoppa"

Bland snabbpratare och uppfinnare. Correns Susanne Sterner reflekterar över en utbildningsdag i mediebranschen.

Kultur och Nöje2013-05-18 06:32

Du som läser denna tidning, vad har du för problem? Kanske är det något som vi i mediebranschen kan lösa. Och helst tjäna pengar på.

Journalister från NTM-koncernen samlades i Norrköping häromveckan för att lyssna till föredragshållare och sen göra grupparbeten. Klassiskt upplägg på en utbildningsdag. Det kan vara kul, det kan vara tråkigt, men i år var det roligare än på länge.

Bakgrunden är att mediebranschen befinner sig i förändring i en hisnande takt. Jag ser det varje dag på bussen till och från jobbet: Nästan alla plockar fram sin mobil, kollar Facebook och sms:ar och läser nyheter. Ett par stycken halar upp sin laptop och jobbar (tror jag) de 45 minuter resan tar. För några år sen läste de tidningar och sov. Bilder på exakt detta fenomen visar Aftonbladets Jan Helin som inleder utbildningsdagen. Han är full av tillförsikt. Han pratar jättefort. Hela Jan Helin är en enda vibrerande Duracell-mediekanin som säger saker som:

"Utvecklingen är exponentiell, framtiden kommer Boom!"

och

"Det gäller att våga hoppa. Och veta när", om mediebranschens övergång från papper till digitalt.

Och jag gillar det. Jag dras med. Till exempel så gillar jag dygnstänket som Aftonbladet kör, att ha användaren i centrum hela nyhetsdygnet. Därför är det olika typer av nyheter och annat material som toppar sajten på morgonen, eftermiddagen, kvällen. Aftonbladet.se är första kanalen för alla nyheter.

Sen pratade vår vd Lennart Foss, långsammare än Helin, och sen var det dags för en tvättäkta uppfinnare: Kaj Mickos. Han var inte det minsta digital men väldigt rolig, och framför allt konstruktiv och konkret. Hans specialgrej är att låsa in ett drygt dussin människor tillsammans i 72 timmar och låta dem lösa problem. Det brukar bli flera patent och affärsverksamheter. Första gången, i Sverige, blev det sju patent, men i Kina var de ännu bättre.

Kaj Mickos ogillar ord som "brainstorming" ("det blir bara en massa gula lappar på en vägg") och "möjligheter". Säg problem i stället! är hans budskap. All utveckling drivs av människan. En människa har ett problem – som hon löser. Förverkligandet är det viktigaste med idéer.

Grupparbetet kom sen igång med att kollegan Tina presenterade ett problem som hon har i sin vardag. Gruppen tog problemet, vände och vred på det, kom på själva grundlösningen och sen piffade vi upp det hela med en rad vackra, praktiska och funktionella detaljer.

Jag vill inte säga mer än så. Idén är så pass bra att någon kan sno den. I stället hoppas jag att vi på NTM-koncernen gör den, då ska jag berätta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!