Den sångliga kvalitén var både hög och jämn, konkurrensen stenhård. Jag vet ej utifrån vilka övergripande kriterier domarna arbetat, men jag roade mig med att leka jury på egen hand utifrån begreppen: framträdande, röstkvalité och teknik.
Finalisterna sjöng två sånger var och efter den första vändan var det tenoren Yohan Kim och mezzon Zinaida Tsarenko som låg i topp, båda med sju poäng (av 9 möjliga) vardera. Tenoren fick i mina anteckningar även en liten * vilket på mitt språk betyder att det var något extraordinärt. ”Tajt” var mitt omdöme om Zinaidas framförande.
Skulle detta då räcka till en seger efter den andra omgången?
Efter paus gick Yohan Kim ut hårt med Donizettis ”Ah, mes amis!” ur ”Regementets dotter” och fick nästan högsta betyg av amatördomaren. Han sjöng med en stor portion självklarhet. Sådant imponerar. Men här dök en annan rival upp i countertenoren Rodrigo Sosa Dal Pozzo som levererade magnifikt i musik av Händel, ”Vivi tiranno” ur operan Rodelinda. En åtta även här.
Detta var Stenhammartävlingens sjunde upplaga och för första gången fanns det med inte bara en, utan tvenne countertenorer i finalen. Detta betydde att det vankades tidig musik av Gluck och Händel skriven för detta spännande röstfack.
Konstaterade även att av de nio fanns det endast en sopran, Hayong Ra från Sydkorea, och att barytonen Sung Kyu Choi från samma land hade det lägsta röstregistret. Det var för övrigt han som i min bedömning hade det bästa sceniska uttrycket av alla. Skulle detta räcka till en pallplats?
Ständige dirigenten Nader Abbassi (outgrundlig som en Omar) var hela tiden ett tryggt stöd för sångarna. Tillsammans med symfonikerna bjöd han på två danser, en lite tungfotad ”Polonäs” av Tjajkovskij och en frustande vital ”Vals” signerad Chatjaturjan. Programvärden Camilla Lundberg serverade suveräna mellansnack.
Strax kommer facit, men så här rangordnade jag: Yohan Kim, Rodrigo Sosa Dal Pozzo, Hayoung Ra, Zinaida Tsarenko och Josefine Andersson.
Vad tyckte då de vittra i domarbåset? Jo: Yohan Kim (1:a), Hayong Ra (2:a samt publikens pris och Stenhammarpriset), Joel Annmo (3:a) och Rodrigo Sosa Dal Pozzo samt Jungkwon Jang (delad 4:a). Totalt utdelades 260.000, men enligt gällande svenska skatteregler avgår 15% skatt på prissumman.