På några år har Borås Tidnings debutantpris blivit nummer ett för ny svensk litteratur. På torsdag delas årets pris ut.
- Den svenska debutantscenen har blivit starkare på senare år, säger Stefan Eklund, kulturchef på Borås Tidning och jurymedlem.
Borås Tidnings debutantpris har delats ut sedan 2001. Den väl tilltagna segerchecken, 100 000 kronor, gjorde att utmärkelsen genast fick medialt genomslag. Men prisets anseende kommer inte bara från dess storlek, juryn har genom åren varit duktiga på att premiera gryende författarskap som senare blommat ut kvalitativt.
- Första årets pristagare Lotta Lotass var en väldigt bra start, hon har etablerat sig som en unik röst i svensk litteratur. Daniel Sjölin var också ett mycket bra namn 2003, hans författarskap säljer kanske inte så bra, men han är viktig för andra författare eftersom han är så språkligt avancerad. Och Jonas Hassen Khemiri året därefter, där hade vi verkligen en ny röst, säger Stefan Eklund på Borås Tidning, som suttit i juryn sedan starten.
Priset riktar inte i första hand in sig på de breda romanerna, utan lyfter snarare fram smalare författarskap. Exempelvis var Susanna Alakoskis Augustvinnare "Svinalängorna" nominerad förra året, men att den i slutändan skulle få stå tillbaka för den mer språkligt och formmässigt avancerade "Allt" av Martina Lowden var väntat.
- Enkelt uttryckt tycker jag ändå att vi försöker hitta den bästa debutanten, men visst finns det ett inslag av att vi tycker det ska vara en språkligt kvalificerad bok, säger Stefan Eklund.
Kanske kan det ligga förra årets litterära stjärnskott Åsa Linderborg i fatet. Hennes "Mig äger ingen" är nominerad, men den står också ut som den ojämförligt bredaste berättelsen i nomineringslistan - Sam Ghazis "Sömn är tyngre än vatten", Sofia Rapp Johanssons "Silverfisken", Viktor Johanssons "Kapslar" och Elise Karlssons "Fly" har lästs av en betydligt snävare krets.
TT Spektra: Finns det någon trend bland 2007 års debutanter?
- Det självbiografiska, att man väldigt tydligt använder sig av sitt eget liv, var starkt förra året och även så bland dem vi nominerat. Åsa Linderborg definitivt, Sofia Rapp Johansson likaså, hennes bok handlar ju om incest och sexuella övergrepp, och även Sam Ghazis bok som till stora delar berättar om hans far.
Stefan Eklund tycker att den svenska debutantscenen blivit bättre med åren.
- Det är ganska lätt att hitta fem-tio riktigt bra böcker varje år nu, det var det inte i början tycker jag. Och det är roligt att det kommer nya förlag, som Modernista till exempel, två av årets nomineringar kommer därifrån, och de fick priset i fjol.
Att småförlag poppat upp har alltså breddat den kvalitativa debutantutgivningen, i år var exempelvis fyra av fem Boråsnominerade utgivna på småförlag. Men långt ifrån allt som småförlagen ger ut är bra, säger jurymedlemmen och P1-medarbetaren Marie Lundström:
- Det kommer förvånansvärt många debutanter nu, ett 40-tal förra året, men under toppskiktet på sex-sju böcker som var riktigt bra, fanns också ett bottenlager som var dåligt och ofärdigt.
Hon anger resursbrist som en möjlig orsak.
- Överlag är nog ändå böcker som kommer på stora förlag mer genomarbetade, de har större kapacitet att gå igenom manus.
TT Spektra: Vilken del av den unga svenska litteraturen är mest vital i dag?
- Jag skulle säga poesin. Det finns en massa energi, liv och förnyelse där. Jag tror att kretsen kring Modernista och lyriktidskriften OEI spelar in. Det har skapats ett sorts centrum för unga litterära i Stockholm kring dem. Jag tror att det kan behövas att man kan träffas och inspireras och tar spjärn mot varandra, säger Marie Lundström. (TT Spektra)
Fakta/Årets nominerade, med jurymotivering:
+ Sam Ghazi - "Sömn är tyngre än vatten", Ord & Visor förlag. "En visionär diktsamling som med klinisk skärpa och sällsynt ömhet berättar om utanförskap och ensamhet".
+ Sofia Rapp Johansson - "Silverfisken", Albert Bonniers förlag. "En sårigt isande diktsvit som ger röst och revansch åt den yttersta ondskans offer".
+ Viktor Johansson - "Kapslar", Modernista. "En skönt klingande diktsamling där djärvt störtande bilder ger ny kraft åt poesins eviga ämnen".
+ Elise Karlsson - "Fly", Modernista. "En laddad relationsroman som sätter identiteter på spel och leker med språkets och kärleksdramats schabloner".
+ Åsa Linderborg - "Mig äger ingen", Atlas. "En lekfullt allvarsam roman som med barnets klara blick och varma hjärta förnyar den svenska arbetarskildringen". (TT Spektra)