Inför Anne De Geers stort uppslagna bilder av koncentrerade, avskalade föremål/former inspireras jag till ett meditativt förhållningssätt.
Kontrasten mellan föremålet och den vita eller svarta bakgrunden blir starkt suggestiv, samtidigt som perforeringen mot bakgrunden ger nya dimensioner. Den sandblästrade plåten, liksom torrnålsinslag och toningen av färgerna i de vita partierna, ger fina nyanser i uttrycket. Det framgår tydligt i motivet med de svarta stolarna.
En annan av mina favoriter är former/gula där tre gula citronhalvor gestaltas inom en svärta av böljande pelare och ram. Här känns det som jag blickar ut genom ett fönster och ser frukthalvorna sväva i rymden utanför. Snyggt, koncentrerat!
Särskilt tilltalad blir jag också av motivet "Duo", med två vertikala trästocksformer och tre rundade, gula accenter i ytterkanterna. Den blandade tekniken av etsning, torrnål och högtryck åstadkommer här många spännande nyanser i texturen.
I de mindre motiven (utan titlar), där Anne De Geer med screentryck smält in olika lager av färger och former i glas, fördjupar hon ytterligare sitt skapande. Här fascineras jag särskilt av motivet som liknar ett blåtonat öga. Tala om dimensioner - fem lager som lyser igenom med sin transparens; det vita stråket, den grå böljande regnbågen, det mörkblå ögat, vasen och fyrkanten. Allt vävt samman i en behaglig blå-gul-gröntonad komposition.
På motsvarande sätt kan man upptäcka de mest spännande schatteringar, och subtila detaljer i hennes övriga glasverk.
Med det gedigna kunnandet i sandblästring, glasbehandling och klassiska, grafiska tekniker, i kombination med fin känsla för färg, form och komposition, tillhör Anne De Geer helt klart en av våra mest framstående grafiker.
LARS-OLA JOHANSSON