Björn Svensk: Rewind Fast Forward
Galleriet Mejeriet, Vadstena
Pågår till 8/6
Inga bilar uttrycker en så okuvlig tjänstvillighet, eller en så handfast poesi som gamla amerikanare. Det bekräftas på den här utställningen. Bilarna har en sorts sammanlänkande egenskap; bidrar till att hålla ihop en frihetskultur med dess olika utvikelser och avknoppningar. Därför kan de ses som symboler och som sådana är de värda sina hyllningar. Och en av dem som hyllar halvsekelgamla amerikanska kärror bäst är Björn Svensk.
Andra svenska konstnärer har skildrat dessa glidare, till exempel john e franzén och Ulf Wahlberg. I deras fall har det mer varit fråga om att framhäva skönheten i linjer eller vemodet hos övergivna rostande exemplar. Svensk skildrar en delikat historik, ett tacksamhetsförhållande, ett kamratskap och en dubbelriktad kärlek vars grogrund återfinns i sociala sammanhang.
Samtidigt har hans bilder ett dokumentärt drag. Där passar hans fotorealistiska stil utmärkt. Även gamla byggnader, i de senare stadierna av förfall, liksom gråtrista miljöer som vanligtvis anses ha ett strikt funktionellt berättigande, uppmärksammas och avlockas en del av sina estetiska hemligheter.
På sätt och vis gör Björn Svensk skäl för sitt efternamn. Det finns ett urskiljande av det utpräglat svenska i hans bilder. Men hur kan det vara så, när så mycket är amerikana? Jo, vissa företeelser hittar fler hem än det ursprungliga, dessutom har yttringar från amerikansk kultur för längesen slagit rot här. Och de har haft många år på sig att frodas och utvecklas och bli en viktigare del av svensk mentalitet och kultur än många traditionellt inhemska uttryck.
Därför kan en målning som föreställer en kurande Svenssonvilla i den melankoliska skandinaviska vinterskogen betitlas "Home of the Blues".
Titeln är dessutom påmålad som ett blodigt tecken i skyn. Ofta ställer sådana konstruktioner bara till det, men i de här fallen skapar texterna en känsla av utvidgning av bildens huvudobjekt. Det blir särskilt tydligt i målningen "Korv med mos", där kioskens aura, just tack vare texten, sträcker sig långt ut i asfalten på vägen bredvid.
Björn Svensk har utvecklat sin fotorealistiska stil, tagit betydande steg framåt. Det gäller inte bara i tekniskt hänseende, utan också beträffande bildinnehåll och ett mer raffinerat sätt att presentera idéer och ståndpunkter. Jag vill passa på att ge ett erkännande till Mejeriet för de ovanligt ambitiösa och informativa utställningskatalogerna.