CCCC
Gråta med ett leende
Regi: Alejandro Amenábar
Manus: Alejandro Amenábar & Mateo Gil
I rollerna: Javier Bardem, Belén Rueda, Lola Dueñas
Längd: 2 tim 6 min
Censur: tillåten från 7 år
Filmstaden i Linköping
"Gråta med ett leende" är den fiktiva versionen av RamonSampedros önskan att dö. Det är svårt att föreställa sig att en sådanfilm ska vara positiv, rolig och en tittarsuccé. Men "Gråta med ettleende" är precis det.
Den svenska titeln känns som en perfekt beskrivning av responsen hosfilmens publik. Originaltiteln "Mar Adentro", eller engelskans "The seainside", speglar mera filmens stämning och huvudpersonens inre längtan.Anledningen till att han vill dö.
Ramon Sampedro är en spansk båtmekaniker som förlamats från nackenoch ner efter en dykarolycka. Han har tröttnat på sitt stilla liggandeliv och vill dö.
Varför? I en dikt svarade han, "Porque el sueno, se ha vueltopesadilla". Vilket ungefär blir, "därför att drömmen har förvandlatstill mardröm". Eftersom Ramon Sampedro är oförmögen att ta sitt egetliv försöker han därför att juridiskt driva sin sak. Han önskar heltenkelt få rätt till dödshjälp.
I Spanien skapade Sampedros fall stor debatt och hans situation har diskuterats av de flesta spanjorer.
Filmen vill däremot inte ta ställning. Den vill undvika pekpinnar.Trots det riskerar regissören Amenabars drömska scenario att islutändan indirekt plädera för Sampedro.
Filmen är nämligen så vackert konstruerad och med en så fantastisktrörande och romantisk slutscen att man nästan förs bort från det svåraämnet. Det är också en av de få invändningar jag har mot filmen. Resanfram till slutet är nämligen storartad.
Regissören Alejandro Amenábar är bara 33 år. Trots det har han redanbevisat sig som en oerhört kompetent regissör. Det gjorde han redan medsin spanska thrillerdebut "Thesis".
Han befäste sedan talangen med sitt internationella genombrott, "TheOthers", spökrysaren med Nicole Kidman. Inför "Gråta med ett leende"har han återförenats med sin kompanjon, manusförfattaren Mateo Gil.Tillsammans har de tagit nästa steg i sin imponerande utveckling.
Från tidigare filmer visste vi att de kunde leverera täta stämningaroch att Amenábar är en begåvad bildkompositör men inte att de hade ensådan förmåga till känslomässigt djup.
Nya filmens storhet finns nämligen just i förmågan att skildranyanserna hos de verkliga personer som brottas med det vardagliga i enovanlig situation. Jag tänker på personerna i Sampedros närhet.
Det är dessa karaktärer och skådespelarna som gestaltar dem somlyfter "Gråta med ett leende" till den humanistiska tankeprocess det är.
Frågan om livet är en skyldighet eller en rättighet tillspetsasytterligare av det fantastiska porträtt som Javier Bardem gör avSampedro.
Hans minspel lyckas fånga Sampedros djupa sorgsenhet. Hans önskanbort som var så stark att den fick honom att vilja överge sin i övrigtså kärleksfulla tillvaro.