Under de första fem minuterna lär vi oss att Tom Ludlow är en alkoholiserad rasist som börjar dagen med att kräkas och inte tvekar inför att döda fyra personer. Sen fattar vi att han är polis, och efter ett tag att han är the good guy - visserligen den blodtörstigaste i sin specialstyrka, men åtminstone driven av sorg och inte av girighet.
Ludlow, som görs av en sedvanligt nollställd Keanu Reeves, håller på att åka dit: en tidigare partner har skvallrat om övervåld. Ludlow råkar vara på plats när samme person blir skjuten och i stället för att lyda sin chef och tysta ned alltihop ger han sig ut på jakt efter mördarna.
Det smakar lite illa om en film som skildrar LA-polisens rasism och korruption men som samtidigt inte kan hålla sig ifrån att förhärliga biljakter med pumpande musik och som dröjer sig kvar för länge vid skottscener och söndertrasade lik.
Manusförfattaren James Ellroy, han bakom L.A. Konfidentiellt, bjuder visserligen på flera spännande vändningar men också på repliker som "Du gick en match mot ondskan och vann" och kvinnor som är de enda godhjärtade och säger banala saker som "Good can come from bad". Känslan av att alla lurar alla räcker inte för att göra en högst obehaglig film sevärd.