Adrian Pettersson tänjer på nuet

"Kung Midas", blandteknik av Adrian Pettersson.

"Kung Midas", blandteknik av Adrian Pettersson.

Foto:

Kultur och Nöje2014-03-05 07:33

KONST

Adrian Pettersson

"På blodigt allvar"

Måleri, objekt

Galleri Sander, Linköping

Pågår till 19 mars

Konsten hämtar sin basnäring ur det som varit. Framtiden är i det närmaste oförutsägbar. Nuet kan vara mer flexibelt, mer utdraget än i "verkliga livet". Inom konsten kan nuet mätas på andra sätt än i ögonblick och medge möjligheter till influenser. Därför är nuet mer laddat än framtiden.

När Adrian Pettersson och hans kompisar gav sitt kulturhus namnet Framtiden, träffade de ändå något som kan generera en mängd reflektioner. Det oförutsägbara är inbakat i namnet. Kanske kan det gynna verksamheten.

Adrian Pettersson är en sån konstnär som tänjer på nuet, dels under utställningens öppethållande, dels under en tid efteråt. Det beror på bildspråkets giltighet i samtiden. Dessutom redovisar han en bredd när det gäller uttryck, inte så att helheten riskerar att drabbas av slagsida, utan snarare så att de upplevelser som verken kan erbjuda får bilda ett knippe som visserligen spretar en del, men där varje enhet finner sig väl tillrätta bland de andra.

Den här unge konstnären intresserar sig för olika material. Att han kommit en bit på vägen kan exemplifieras av de väggobjekt som tillverkats av itusågade skejtbrädor. När det gäller färghanteringen återstår en del, men känslan för att hitta anslående kombinationer finns där. Och här råder uppenbarligen ingen brist på idéer. De prövas i okonventionella, ibland experimentartade lösningar, som utmynnar i en sorts undersökande betraktelser från Framtidens horisont.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!