Räcker orkester för att göra Zimmers musik rättvisa?

Hans filmmusik har genomsyrat de senaste decennierna. Nu kan man höra Hans Zimmers verk i Linköping, spelade av en symfoniorkester – men räcker det?

Hans Zimmer live i London 2022, när drottning Elizabeth firade 70 år på tronen.

Hans Zimmer live i London 2022, när drottning Elizabeth firade 70 år på tronen.

Foto: Henry Nicholls/AP/TT

Krönika2024-02-06 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

BAAAAM-BAM-BAM-BAM-BAAAAA! De tunga ackorden blåser öronen av publiken. Musiken är lika tyngd av allvar som multimiljonären Bruce Wayne. Hans kropp, sargad av slag och kulor från både kriminella och poliser, protesterar – men han reser sig, biter ihop, öppnar garderoben och klär ut sig till ... en stor fladdermus. Men ingen skrattar, mycket tack vare Hans Zimmers musik. 

Christopher Nolans filmer om Batman, Dark knight-trilogin som tog sin början 2005, gjorde superhjältar till något att ta på allvar. Zimmers pampiga soundtracks gjorde en väsentlig del av jobbet. Och det var väl där någonstans den tyske kompositören blev känd på riktigt. Om 80- och 90-talen präglades av John Williams mer romantiska och medryckande melodier har Zimmers mörka, mäktiga tongångar präglat de senaste tjugo åren. 

Han föddes i Frankfurt Am main 1957, men har varit verksam i Hollywood sedan 80-talet. "Rain man" (1988) var hans första stora uppdrag. Det första av hans soundtracks jag köpte på skiva var "Andarnas hus" (1993), Bille Augusts filmatisering av Isabelle Allendes roman. 

I slutet av 90-talet nådde Zimmers musik ut till en stor svensk tv-publik. Då missbrukades hans stycken som bakgrundsmusik i "Expedition Robinson" varje lördagskväll, när tittarintresset var som störst. Det var musiken från Terrence Malicks eftertänksamma krigsskildring "Den tunna röda linjen" (1998) som fick ackompanjera intriger och öråd, vecka efter vecka.    

Men det är på senare år, och efter samarbetena med Christopher Nolan, som jag lyssnat mest på Zimmer. En starkt bidragande orsak var extramaterialet till rymddramat "Interstellar", där man får se hur han testar att använda sig av kyrkorgel vilket gör musiken ännu mer storslagen. 

Över huvud taget har han aldrig begränsat sig till att bara använda sig av orkester, och det väcker en del frågetecken inför konserten i Konsert och kongress 8 februari när den internationella orkestern Lords Of The Sound ska spela Zimmers musik. 

"Interstellar" står på programmet, liksom "Wonder woman" vars ledmotiv bygger på en elgitarr. Elektroniska inslag är också en väsentlig del av Zimmers musik och man kan fråga sig om orkestern kan göra hans kompositioner rättvisa. 

Kanske är Zimmers bästa tid förbi. I sina två senaste filmer, "Tenet" och "Oppenheimer", har Nolan samarbetat med en ny kompositör: Ludwig Göransson från Linköping. När får vi höra en konsert med hans musik?