Sluta romantisera katolska kyrkan

Påven Franciskus under sitt Sverigebesök i veckan.

Påven Franciskus under sitt Sverigebesök i veckan.

Foto: Emil Langvad/TT

Krönika2016-11-03 09:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I absolut sista minuten av sitt besök i Lund för att högtidlighålla 500-årsjubileet av reformationen svarar påven på en fråga om prästvigda kvinnor. Då befinner han sig redan ombord på sitt plan: ”Jag har hört att svenska kvinnor är mycket starka, mycket duktiga. Och därför finns det en och annan man som söker kvinnor från andra länder, jag vet inte om det är sant. Vad gäller kvinnopräster i den katolska kyrkan har sista ordet sagts av den helige Johannes Paulus II och det är fortfarande så.”

Påven Franciskus uttalar sig om prästvigda kvinnor med en gubbsjuka som hör till 1900-talet. I bakgrunden står hans präster och rådgivare och flinar som män alltid har flinat åt mäns skämt. När frågan om kvinnliga präster associeras till män som far till Thailand och Filippinerna för att leta partner blir den också sexualiserad.

I ljuset av detta uttalande är det märkligt med den romantiska bild av Katolska kyrkan som bärs upp av många kyrkor i Sverige. Män i Svenska kyrkan och frikyrkor har en förkärlek för att romantisera den katolska kyrkan, som drömde de att själva få del av denna manligt heterosexuella förenklade värld, fylld av maktens attribut.

”We must walk together” citerar Peter Halldorf påven Franciskus i sin senaste bok. Det är en vandring som för bakåt i tiden till en konservativ Vatikanstat god för 100 miljarder kronor enligt Svenska Dagbladet. Jag har svårt att se det som något annat än en djup nostalgisk längtan att själv få vara innesluten i en värld som är så betryggande uppbyggd av patriarkala strukturer att man aldrig behöver oroas av det som är olikt och okänt. Där allt är som det alltid har varit.

Vi firar i år 500-årsjubileum av reformationen. Den var ett uppror i en kyrka som lutade sig mot makt, stelnade strukturer och stark ekonomi. Det är uppenbart att det behövs en Luther också för vår tid i alla kyrkor. Teologi är att utmana, ifrågasätta och ständigt våga se liv och gudomlighet ur den utsatta människans perspektiv. När tre män står i ett Alitalia-flygplan och i en intervju flinar åt att prästvigda kvinnor får män att söka kvinnor i Asien är det något som går sönder. Kanske behövs det 500 år till att laga det.