Jag tar det direkt.
Det här var den första meningen i min krönika inför finaltimmarna i Friends Arena.
Att byta favorit och vinnare med mindre än ett dygn före finalen kan vara en risk.
Det var det.
Ett haveri av klass.
I fem veckor och fem dagar var Cornelia Jakobs och "Hold me closer" min givna vinnare, men några nätters sömnbrist och en högst oväntad vitamininjektion tidigt i torsdags morse med Klara Hammarströms "Run to the hills" på radion vände ut och in på mina tankar. Här och nu, med facit i hand, borde jag somnat om och vilat en smula i mina gamla tankar, men det har, när allt kommer omkring, inte någon som helst betydelse.
Att äntligen få skriva den här meningen i stället känns så mycket bättre.
Rätt låt vann.
Europa (och Australien) tyckte det.
Sverige tyckte det.
Cornelia Jakobs fick mitt lätt sargade schlagerhjärta att pumpa lite mer under premiärkvällen (kommer ni ihåg appastrofen?), när den här "Mellocirkusen" tog över och hand om oss för sex veckor sedan. Barfotastjärnan kramade om oss alla i en tid, när vi behöver det lite extra med sin sköra, fängslande och fina röst i "Hold me closer". Hennes låt och framträdande växte än mer över ett dygn från genrepet i fredags kväll till det verkliga avgörandet ett dygn senare.
Det var klasskillnad på henne från då till nu, vilket också märktes och gick hem i tv-sofforna både här och där ute.
Och just det, att hon vann den internationella juryns kärlek, kan ge en vink om en hygglig blågul framgång i Turin i mitten av maj, när Eurovision ska avgöras, men vem är jag att tippa det?
Just nu får, kan och ska vi njuta av "Hold me closer" och le mot värmen och vårstrålarna utanför fönstret.
Cornelia utmanades, inte oväntat av, Anders Bagges ”Bigger than the universe”. Han gick inte hem utanför Sveriges gränser, men väl här. Han är verkligen inte de stora gesternas man, men han övervann sin egen rädsla och rösten till de dramatiska bilderna i blickfånget gjorde något med hela bidraget.
Precis som energin och dansen gjorde med "In i dimman" med Medina, som gjort en strålande comeback tillsammans och bjöd på hela finalveckans mest tempofyllda och sprakande nummer.
Den låten kommer hänga med oss under våren och hela, hela sommaren.
Linköpingssonen Theoz kan se tillbaka på sin "Mellopremiär" med stolthet. I tre av sex veckor har han, på bästa sändningstid sjungit, dansat och skrattat sig hem till miljonpubliken med "Som du vill", vilket är en enorm framgång för honom. Han var, som allra bäst, den här kvällen och vi har absolut inte sett det sista av honom i den här musikfesten. Jag träffade en av låtskrivarna, Axel Schylström från Norrköping sent i fredags kväll, och han var, precis som många andra, imponerad av den unge artistens utveckling på bara några veckor.
Melodifestivalen 2022 var tillbaka med besked med två programledare i Oscar Zia och Farah Abadi, som hämtade sig på ett suveränt sätt från första kvällens teknikhaveri och verkligen tog hem det här.
Det var heller ingen tvekan om klassen på finalfältet, som var det bästa på många år och den responsen en svältfödd publik gav alla den sista helgen.
Att Svensktoppen skrev historia på söndagen med två (!) ettor i Cornelia Jakobs och Klara Hammarström på listan, som till 90 procent var låtar från årets Melodifestival, ger en vink om det.