Livet och döden på parkeringsplatserna

Lisa Zetterdahl skriver om livet och döden i skogen och på parkeringsplatserna. Finns det någonting som poesin inte klarar av att besjäla, att väcka till liv?
Tillvaron i den konstrastrika universitetsstaden Boulder i Colorado har fått henne att fundera över saken och hon söker förstås de gåtfulla svaren på frågorna i dikternas värld.

En fantastisk och kontrastrik vy mellan natur och "civlisation". Route 36 passerar genom Boulder i Colorado.

En fantastisk och kontrastrik vy mellan natur och "civlisation". Route 36 passerar genom Boulder i Colorado.

Foto: Wiki Commons

Krönika2022-04-30 07:24
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag och min familj bor i Colorado den här våren. Jag går över gigantiska parkeringsplatser för att komma till något av de caféerna där jag ibland sitter och skriver. De är grusiga, lite håliga, sprucken asfalt, efter vintern. Och ofta ödsliga. Vid vilken tid ska alla till affären, gymmet, apoteket, djuraffären, nagelteknologen, banken, spritbutiken, pizzerian? Inte vid de tidpunkterna när jag passerar i alla fall.

undefined
En fantastisk och kontrastrik vy mellan natur och "civlisation". Route 36 passerar genom Boulder i Colorado.
undefined
The Hill är ett av de caféer där studenterna vid University of Colorado träffas i Boulder.

Jag är på väg hem, går över den största parkeringsplatsen i närheten av där vi bor, den tar flera minuter att korsa. Klippiga bergen reser sig som en kuliss i bakgrunden. Det är så vackert och så fult på samma gång. Jag kommer att tänka på en dikt av Karoline Brændjord:

”Den som sitter tålmodig kan se skogen förändras, se bladen på en alm veckla ut sig och sedan kröka sig inåt. Den tålmodiga kan se trädet släppa taget. Bladfästet blir så sprött och svagt att minsta vindkast får bladet att lossna. Separationen blir aldrig ceremoniell, aldrig tragisk, den är vardaglig. Fråga almen om saknad.”

Fråga en parkeringsplats om saknad, tänker jag. Fråga en parkeringsplats om liv.

undefined
Den norska poeten Karoline Brændjord.

Karoline Brændjords diktsamling Jag vill vakna till världen (i översättning av Oscar Rossi) skildrar sorgen efter en död mamma. Det är det vackraste och det sorgligaste som jag har läst på länge. Den är som någon slags motsats till de eviga parkeringsplatserna som jag korsar i utkanten av den här staden. Brændjord skildrar döden och sorgen som vibrerar av livet i naturen. I naturen är döden någonting självklart. Det är den inte längre för oss människor. Här i Colorado korsar jag parkeringsplatser som ska fylla en praktisk funktion i människors liv. Vi har byggt parkeringsplatser för att det är smidigt. Det är så vi ordnat livet.

Döden och naturen. Livet och parkeringsplatserna.

Brændjord skriver:

”I skogen skrek vi sönder ditt namn 

Du hade lämnat det  

och alla oss 

som tyckte om

att ha namnet i munnen 

och kalla till oss den vi älskar

Mellan träden skrek vi ut

namnet 

gång på gång ljöd det 

ensamt i luften och gick sönder 

För att du var död 

och inte ens djuren ville ta emot namnet

Vi hittade dig på skaren 

och såg ditt ansikte

Vi fortsatte att skrika 

tills det började snöa 

och namnet blev till aska i munnen”

undefined
Den danska poeten Olga Ravn.

Den där skogen och skriken, jag får gåshud av att läsa dessa rader. Brændjord är inte ensam om att skildra döden och sorgen så att det blir bedövande vackert, inte heller är hon ensam om att skildra döden med element från naturen som bildspråk. Olga Ravn skriver i Den vita rosen (i översättning av Johanne Lykke Holm):

”Bakom den sjukes ansikte 

den sjukes ansikte 

det sjuka 

kärlekens namn 

skogarna”

Vad är det med skogarna, med namnet som skriks sönder hos Brændjord, och skogarna och kärlekens namn bakom den sjukes ansikte hos Ravn?

undefined
Vackra Boulder i Colorado.

När jag hör frasen att någon har ”gått bort” så tänker jag alltid att de har försvunnit in i en skog. Jag vet inte varför jag gör det, men jag ser det framför mig, lite som i Barbro Lindgren och Eva Erikssons bilderbok "Mamman och den vilda bebin", när bebin rymmer från sin mamma in i skogen och blir slickad av en varg, ”men bebin slickade tillbaks såklart och vargen sprang sin väg med farlig fart.” Ja, nu kommer vi kanske bort från ämnet. Men det är något med döden och skogarna, att de är sammanbundna. Det är inte längre himlen man kommer till när man dör, utan skogen. Ja, inte den vilda bebin då, han skrämmer ju bort vargen och kommer tillbaka till sin mamma.

undefined
Boulder år 1900. Var Colorado måhända vackrare förr, innan parkeringsplatserna?

Jag känner mig dock inte lika sugen på att livet ska vara sammanbundet med parkeringsplatser. Jag hittar i alla fall inga belägg för att det är så i poesin, så kanske är det bara jag och Colorado just nu, det går kanske över. Jag skulle hellre vilja låta Olga Ravn skriva fram livet i så fall, och att det skulle kunna få skrida fram med den största ömhet:

”Oljan har lagt sig

på havet det lyser 

av dis i den vita gryningen

spill mig 

min ömhet är ett mörkt fartyg”

undefined
Lisa Zetterdahl är poet med rötterna i Ringarum.

Lisa Zetterdahl är poet med rötterna i Ringarum. Förra året slog hon igenom stort med debutdiktsamlingen "Hästar" och under en tid bor hon nu med familjen i universitetsstaden Boulder i vackra Colorado