NĂ€r jag lĂ€ste Philipp Meyers âSonenâ (2013) upplevde jag samma sug i maggropen som vid lĂ€sningen av barndomens hĂ€stböcker. Att det vĂ€rker i kroppen efter att kĂ€nna fartvinden i hĂ„ret och hĂ€stens varma kropp under handflatan. Att det sanna livet Ă€r tillsammans med hĂ€star. Det livsnödvĂ€ndiga mĂ„stet: HĂ€sten. Jag sörjde att jag inte fötts som indian pĂ„ prĂ€rien. Eller som det gĂ„r för Eli i romanen: comancherna dödar hans familj och kidnappar honom, han behandlas först som slav för att sedan bli adopterad under namnet Tiehteti.
Meyers skildring av Texas historia Àr rÄ och brutal. Nybyggare, ursprungsbefolkning, mexikanska grÀnsstrider, oljan och vÀgen till rikedom. Den episka romanen har förkunnats till framtida klassiker. Det Àr inte nÄgon hÀstbok, men comanchernas liv Àr tÀtt knutet till hÀstarna. HÀr Àr hÀsten fortfarande en del av en manlig vÀrld, som fortskaffningsmedel och för strid.
âAlla vita Ă€lskar en fux, men indianerna var inte intresserade av dem; det fanns bara fem hĂ€sttyper som vi brydde oss om: röd paint, svart paint, appaloosa, röd medicine hat och svart medicine hat. De bĂ„da sistnĂ€mnda hade mörka band runt huvudet och mörka öron och ett tecken som liknade en medeltidssköld pĂ„ bringan. Det fanns en typ â piatso?nika â som Ă€ven hade svarta flĂ€ckar kring ögonen och pĂ„ avstĂ„nd liknade ett kranium eller en dödskalle.
Ă
rhundraden av hĂ„rt liv hade gjort dem ostyriga som pumor; de hade lika mycket gemensamt med en tamhĂ€st som en varg har med en knĂ€hund och de knĂ€ckte revbenen pĂ„ en om man gav dem minsta tillfĂ€lle. Vi Ă€lskade dem.â
Ăven en hĂ€stflickas liv Ă€r knutet till hĂ€star, eller till drömmen om en hĂ€st. Vi Ă€r ett speciellt slĂ€kte, vi som vallfĂ€rdade till bibliotekens hyllor med hĂ€stböcker. Alla böcker om flickor som köpt en oinriden ponny för de enda pengar de har, för att sjĂ€lva kĂ€mpa sig igenom hĂ€stens utbildning, kanske med en tvĂ€ttlina istĂ€llet för longerlina, och sedan tĂ€vla mot de rika flickorna med mer vĂ€lartade ponnyer.
De mer vardagliga och realistiska berĂ€ttelserna tilltalade mig mest, de som var nĂ€rmare min egen verklighet. Jag förstod inte grejen med Svarta hingsten. Jag föredrog Nan Inger (Ăstman) och Gunilla Wolde, den nĂ€ra skildringen av livet i stallet. En bok som jag lĂ€st flera gĂ„nger Ă€r Nan Ingers âRidsommar pĂ„ VĂ€stanĂ„sâ (1973), om 13-Ă„rige Jojo som Ă„ker pĂ„ ridlĂ€ger.
âDet konstiga med mamma Ă€r, att fast hon Ă€r orolig för mig nĂ€stan jĂ€mt, har hon ingen aning om hur ofta man svĂ€var i livsfara nĂ€r man rider. Hon tror bara att det Ă€r ett trevligt intresse, som gĂ„r över nĂ€r man blir större.â
Det Àr en vardaglig magi; rykta, ridsÄr, hÀstar med egen vilja, jÀmförandet med kompisar vem som vÄgar hoppa högst. Det Àr samtidigt med livet som insats, nÀr hÀstarna Àr livet.
Matilda Roos diktsamling âBliâ (2007) skildrar hĂ€stflickan och tillblivelsen som ett. Hon skriver:
âI det gröna; Ljudet av hĂ€st mot skog.
Denna vÄldsamhet med vilken vÀrlden öppnar sig för en.
Denna orimliga lĂ€ngtan.â
Denna lĂ€ngtan tĂ€nker jag Ă€r det som skildras i sĂ„ mĂ„nga hĂ€stböcker, en lĂ€ngtan efter livet. Ibland kan den vara bokstavlig; Jag minns fortfarande sidan 199 i K.M. Peytons âDarklingâ (1991) dĂ€r Jenny förlorar oskulden tillsammans med den framgĂ„ngsrika jockeyn Goddard, var vid hon tĂ€nker pĂ„ de betĂ€ckningar hon bevittnat. Det Ă€r likartat i Gertrud Hellbrands âVeterinĂ€renâ (2014). DĂ€r följer en förlorad oskuld efter en utdragen betĂ€ckningsscen. För de vuxna utgör betĂ€ckningen en del av stallets vardag, medan de unga ögonen ser nĂ„got helt annat.
Hellbrands slĂ€ktkrönika skildrar hĂ€stsportens framvĂ€xt, ett stycke hĂ€stliv i Ăstergötland.
Klassaspekten Àr nÀrvarande, dÀr Carro inte har rÄd med egen hÀst utan fÄr rida andras, vilket hon gör med bravur, likvÀl som romanen skildrar den makt och hierarki som finns i hÀstvÀrlden. Flickorna utmanar varandra om att vÄga rida utan vare sig sadel eller trÀns pÄ hÀstarna i hagen:
âVi drog sticka. Carro drog det kortaste strĂ„t och blev tvungen att hoppa upp pĂ„ den vita ledarponnyn och sĂ€tta av ivĂ€g rakt ut bland enbuskarna med resten av flocken i hasorna.â
HĂ€starna Ă€r livet, och i litteraturen Ă€r de livsnödvĂ€ndiga. Det kĂ€nns givet att de fick följa med mig in i mitt eget skrivande och blev en del av tematiken i min debutbok, diktsamlingen med just titeln âHĂ€starâ.
Lisa Zetterdahl Àr poet och författare frÄn Ringarum, nu aktuell med den kritikerrosade debutromanen "I det vilda"