Han får det att våras för pamfletten

En gammal popsångare blåser oväntat liv i en avsomnad genre. Pamfletten är tillbaka.

Micke Pihlblad

Micke Pihlblad

Foto: ntm

Krönika2020-02-22 09:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pamfletten var en gång ett sätt att sprida sin åsikt snabbt, effektivt och engagerat. En liten skrift eller broschyr, ofta med ett politiskt innehåll och inte sällan i formen av en nidskrift över motståndare. Lite som dagens Facebook eller Twitter om man vill vara elak...

I tryckt form har dock pamfletten fört en undanskymd tillvaro under decennier. Fram till nu. Jarvis Cocker, en gång sångare i Pulp, släppte nyligen sitt lilla häfte med det lika underbara som tvetydiga namnet "Good Pop, Bad Pop". Knappa 20-sidor lång består den av utskrifter av två tal som Cocker höll kring Brexit-frågan (han var emot) under 2017.

De är lika roliga och smarta som de texter Jarvis Cocker levererade under åren som popstjärna. Pulp var väl närmast att betrakta som den eviga trean, efter Oasis och Blur,  under den s k Britpopvågen under 90-talet men Pulp var definitivt de smartaste. Cockers texter hade alltid det där svårfångade som på engelska brukar beskrivas som "wit". I en lite slarvig svensk översättning kanske kvickhet kommer närmast. Låtar som  t ex "Common People" och "Disco 2000" är bara två lysande exempel.

Här lägger han ut texten med samma smartness om Brexitomröstningen och  den växande främlingsfientligheten i Storbritannien som följde i den polariserade debattens spår. Cocker raljerar om hur Brexit framställs som folkets vilja när det handlar om ett valresultat på 52-48 i procent och där det dessutom spekulerades i allvarliga anklagelser om röstfusk. "...om valresultatet jämfördes med singeltopplistan skulle det motsvara en 19:e plats... Det är knappast någon braksuccé? Skulle någon ens våga kalla det en "hit" på den gamla goda tiden?", skriver han.

Jarvis Cocker försvarar engagerat det Storbritannien och det London han känner, den stad där mer än 300 språk talas och som folk är stolta över. Han predikar "Fun not fear" som "äkta motstånd!... Och det är just vad vi måste göra: ha mer skoj än skurkarna" och ställer också den logiska frågan om hur länge mörkerkrafterna orkar stå ut "...när de inser att den enda underhållning de kan anlita till sina företagsfester är ett Boyzone-coverband."

"Good Pop, Bad Pop" släpptes ursprungligen av Rough Trade Books. Ja, samma Rough Trade som blev mallen för oberoende skivbolag för runt 40 år sen. Då vitaliserade de musiken, kanske är de på väg att göra samma insats för pamfletten.

"Good Pop, Bad Pop" ges ut av Bokförlaget Atlas i Sverige.