Gör er redo att strida och dö för våra dragqueens

Gör er redo att strida och för våra dragqueens. Det är hög tid att mobilisera kulturlivet för att försvara demokratin.

Dragqueenen Tant Henrik (Henrik Johansson) och cirkusartisten David Eriksson leker med könsuttrycken i sitt skapande. Är vi andra beredda att strida och dö för deras rätt att göra det?

Dragqueenen Tant Henrik (Henrik Johansson) och cirkusartisten David Eriksson leker med könsuttrycken i sitt skapande. Är vi andra beredda att strida och dö för deras rätt att göra det?

Foto: Niclas Fasth

Krönika2023-04-29 11:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dragqueens har något otippat hamnat i hetluften. Karlar med smink och klänning har vi sett i både Melodifestivalen och barnprogram. Men just nu pågår exempelvis en politisk strid i Åtvidaberg kring att drugor läst sagor för barn på biblioteket. 

undefined
Under namnet Tant Henrik uppträder Henrik Johansson i Bland drakar och dragqueens sagostunder.
undefined
Cirkusartisten David Eriksson bjöd på ett smakprov ur sin show "Vain".

På Stora teatern i Norrköping bjöd David Eriksson och Henrik “Tant Henrik” Johansson (som uppträder i sagostunderna "Bland drakar och dragqueens”) på drag. Är vi beredda att försvara deras rätt att göra det? Har det ett värde för oss alla?

undefined
“Förkunna seklers sorg - Förkunna seklers glädje”, Esaias Tegnérs ord står ovanför ingången till Stora teatern i Norrköping.

“Förkunna seklers sorg - Förkunna seklers glädje”, Esaias Tegnérs ord står ovanför ingången till teatern. Det var här scenkonstsverige samlades i veckan för att samtala om kulturens roll för den svenska demokratin.

undefined
Kulturjournalisten Gunilla Kindstrand modererade samtalet när kulturen som en del av totalförsvaret diskuterades.

Försvarsmakten visar allt större intresse för kultur och det har till och med föreslagits att kulturarbetare ska krigsplaceras. Under beredskapstiden såg man till att kulturlivet skulle kunna leva vidare, även om landet angreps.

undefined
Kajsa Ravin, Kulturrådets generaldirektör, berättar om hur Ryssland angriper kulturen i Ukraina för att knäcka folkets kampvilja och beröva det dess identitet.
undefined
Lawen Redar (S) lyfte fram hur centralt kulturlivet är för vårt demokratiska samhället och varför det måste skyddas i krig.

Pia Kronqvist, vd för Scenkonst Öst, betonar kulturens roll i totalförsvaret, att konsten upprätthåller moral och mänsklighet under krig. Kajsa Ravin, Kulturrådets generaldirektör, berättar om hur ryssarna systematiskt bombar teatrar, muséer och konserthus samt plundrar kulturarvet i syfte att bryta ner det ukrainska folket och försöka utplåna dess identitet. Lawen Redar, kulturpolitisk talesman för Socialdemokraterna, konstaterar kulturens roll för demokratier och att dessa “är väldigt svåra att bygga upp, just det vet auktoritära makter”. 

undefined
Kulturministerns statssekreterare Karin Svanborg-Sjövall vill få en nationell kulturkanon på plats för att samla svenskarna i en demokratisk samhällsgemenskap.

Men finns det något att försvara? Kulturministerns statssekreterare Karin Svanborg-Sjövall pekar på att kulturen både har rollen att utmana och förnya, men också att bevara och samla. Därför understryker hon vikten av en svensk kulturkanon som en del i att tillgängliggöra kulturen för alla i ett splittrat samhälle, att skaffa gemensamma referensramar. 

undefined
Birgitta Svendén, operasångerska och ordförande i Svensk Scenkonst, befarar att det redan är försent att rädda "det svenska musikundret".

Samtidigt är “det svenska musikundret” hotat när det börjar glesna bland kulturskolorna i landet. Om ungdomen i Svanborg-Sjövalls anda inte lär sig något om kulturen kommer de inte heller kunna förstå, förvalta och utveckla den. En som själv har kulturskolan allt att tacka är operasångerskan Birgitta Svendén, ordförande i Svensk Scenkonst. Hon hävdar att läget för svenskt musiklivs framtid är så akut att det redan kan vara försent. Talangfulla svenska musiker söker sig utomlands och de andra brädas på hemmaplan av skickligare utländska konkurrenter. Helena Wessman, rektor för Kungliga Musikhögskolan, påpekar att de svenska musikhögskolorna har betydligt mindre pengar än utbildningarna i många andra europeiska länder. 

undefined
Helena Wessman, rektor för Kungliga Musikhögskolan, påpekar att de svenska musikhögskolorna har betydligt mindre pengar än utbildningarna i många andra europeiska länder.

Det finns dessutom en “elitskräck”, påstår Beryl Lunder, vd för länsmusiken i Örebro. Profilering av musikaliska talanger motarbetas, det känner vi väl till när Folkungaskolans musikklasser i Linköping nu skrotas. Något liknande kommer inte ske med idrottsklasser. Precis som elitidrotten behöver “elitkulturen” ett brett utövande att bygga på, men tillgången till kultur är ojämlik i skolan, var fjärde svensk elev har aldrig upplevt scenkonst.

undefined
Katrin Behdjou Arsh, chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm, framhäver att kulturlivet är det enskilt viktigaste för att få levande och växande städer.
undefined
Lars Stjernkvist (S) resonerade kring vikten av kloka politiker som kan göra rätt avvägningar så att kulturen blir till en drivkraft i samhällsutvecklingen.

Inom näringslivet växer förståelsen för kulturens betydelse i reda pengar. Katrin Behdjou Arsh, chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm, framhäver att kulturlivet är det enskilt viktigaste för att få levande städer. Det är varken kontor, butiker eller restauranger som avgör, etableringen av kulturverksamheter är en mer än dubbelt så stark faktor för tillväxt och intäkter. Lars Stjernkvist (S), i många år Norrköpings starke man, betonar politisk klokhet som en förutsättning för att balansera växande städer och kulturella verksamheter, så att de senare inte slås ut av stigande fastighetspriser. Industrilandskapet och Kulturkvarteret Hallarna är exempel på sådan klokhet.  

undefined
Mats Svegfors konstaterar att endast kulturen ger oss mening och att det svenska samhället är intet utan sina kulturinstitutioner.

Mats Svegfors, utreder kultursamverkansmodellen, det offentliga finansieringssystemet för landets kulturliv. Han konstaterar att endast kultur kan ge våra liv mening och att Sverige inte är något utan dess kulturinstitutioner. Den gamle moderate tjänstemannen påpekar att marknaden inte är lösningen, anslagen till kulturlivet måste räknas upp kraftigare än de gjort hittills, för hur länge som helst kan det inte åsidosättas utan att det skadar vårt samhälle.

undefined
Östgötateaterns chef Nils Poletti påminde om att vi inte bara kan skapa kultur för att sälja biljetter, utan framför allt för att hitta nya uttryck och perspektiv.

Östgötateaterns chef Nils Poletti summerar: “Vi får inte fastna i att räkna sålda biljetter, utan ha modet att stötta våra konstnärer att våga tänka nytt och att pröva sig fram, annars slutar vi till slut bara upp med en “fars””.