Under min första graviditet påstod min kära syster att hon hade läst att gravida kvinnors hjärnor blir som tvättsvampar i konsistensen. Rent evolutionärt hjälper de dem att zooma ut och fokusera på bebisen i magen. Urk. Nu efter att barn nummer två har fötts och att jag inte har jobbat sedan juni, är mitt IQ-självförtroende inte på topp när det kommer till att leverera höstens första krönika. Jag kan iallafall trösta mig med att jag har prickat in den allra senaste trenden bland fashionistas och influencers; att skaffa barn.
Trenden att ha en bebis som sidekick i sina sociala medier har fullkomligt exploderat under de senaste åren. När bloggaren och youtubern Margaux Dietz filmade sin förlossning och la ut på Youtube 2017 bröt hon ny mark. Sedan dess har profiler som Kenza, Lojsan och Penny Parnevik fått barn och fyllt sina flöden med bilder från vad som tycks vara ett liv fritt från bajsexplosioner och kaos.
2020 när Corona gör det svårt att fylla sitt flöde med vackra bilder från fjärran länder är det istället bebisbilder som ger flest likes. Moa Wallin från forna poddtrion Della Q-trion (som jag skrivit om tidigare), satsade på mammakortet som nästa podd-projekt med produktionen ”Mamma Moa”. Senare i höst släpps bloggaren Michaela Fornis bok ”My Baby Book”som (surprise surprise) handlar om hennes tankar kring sin graviditet och att vara nybliven mamma.
Det har aldrig varit lika lätt att tjäna sitt leverne på att vara gravid och ha barn som tack vare sociala medier. Och jag tippar på att det aldrig har sålts lika mycket dyra babykläder, inredning till barnrum och andra barnprodukter som idag. Nykläckta föräldrar är en köpstark målgrupp. Det kanske är lite cyniskt av mig att säga att influencers skaffar barn för att ha något att posta inlägg om så att de kan fortsätta tjäna pengar. Jag hoppas inte att det är så. Barn har ju en tendens att finnas kvar ganska länge...
För oss som lever småbarnslivet har det nog aldrig varit lika tydligt att sociala medier har en tendens att servera en väldigt förskönad bild av verkligheten.
De som blir sugna på att skaffa barn via konton de följer på Instagram lär få ett ganska brutalt uppvaknande. Själv sitter jag med nedkissade kläder i ett kök fyllt av leksaker med en bebis vars nylle är fullt av hormonprickar. Vi har en lång väg att vandra om vi ska bli influencers, jag och mina små minimonster. Jag får väl helt enkelt hoppas att min hjärna repar sig så jag kan börja jobba igen på mitt vanliga jobb!