En släktberättelse i dunklet kan åter ses i Linköping

1600-talets ljusdunkel förtrollar i museets övre hörngalleri. De Königsmarckska tapeterna kan åter upplevas. Det var sju år sen sist. Men ljuskänsliga broderier måste ljusskyddas. Ljusdunklet bidrar ändå till att en förtätad och atmosfärrik stämning uppstår.

Utställningen invigdes av konstpedagog Åsa Nyberg Botshinda och Joanna Thompson i Galleri Wåghals högst upp i museet.

Utställningen invigdes av konstpedagog Åsa Nyberg Botshinda och Joanna Thompson i Galleri Wåghals högst upp i museet.

Foto: Christer Fällman

Krönika2023-11-23 09:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förutom de sex stora textila tapeterna visas ytterligare ett antal verk: målningar, en skulptur m.fl., sammanlagt 15 olika verk. Ett nytt sammanhang har skapats. Senast visades de Königsmarckska konstverken 2016. Det kanske dröjer sju år till nästa gång, så passa på nu. Utställningen pågår till 5 maj 2024.

Ordet ”tapeter” har egentligen ursprungsbetydelsen av ”väggbeklädnad”. Under stormaktstidens 1600-tal hade adel och besuttna borgare råd att dekorera sina hem. Många väggar målades men de kunde också förses med ”tapeter” av målad textilväv eller trådsydda bildvävar. 

Än i dag kan man imponeras över hur innehållsrika allegorier i barockens anda träds in med trådar av ull och silke i linnevävarna. Korsstygn. Tapeternas yta uppgår sammanlagt till 34 kvadratmeter. Varje kvadratdecimeter krävde 10 timmars arbete. Tidsstudiemännen från våra dagar skulle fått sammanbrott redan första förmiddagen.

Och arbetsljusen var väl ofta på samma nivå som ljusdunklet i galleriet. Dagsljus och oljelampor räckte inte med tanke på hur långa arbetsdagarna måtte ha varit.

Systrarna Amalia och Aurora von Königsmarck lyfts fram i denna produktion. Deras kultursalong i Stockholm var en central mötesplats för tiden. Generösa texter på väggarna ger de ofta komplicerade bildberättelserna nytt liv. Men det blir ändå mycket att smälta. Å andra sidan kan man återvända flera gånger. Att lära sig mer historia tar tid.

undefined
3. Detalj 1 ur ”Äktenskapstapeten” där man kan skönja de finstilta broderitrådarna.

Som exempel kan nämnas ”Äktenskapstapeten”. Där försöker drottning Ulrika Eleonora d.ä att agera äktenskapsförmedlerska mellan Amalia till vänster och den något stressade Carl Gustaf. 

undefined
Detalj 2 ”Äktenskapstapeten” där man kan skönja de finstilta broderitrådarna.


Ynglingen lockas av de förföriska damerna till höger: Fru Lusta med döttrarna Lättja, Kättja och Flättja. Perfekta teman som hämtade ur George Stiernhielms långa diktsvit ”Herkules”. 
 

Utställningen är iscensatt med omsorg och hög ambition. Projektledaren Joanna Thompson och tekniker har gjort ett gott jobb. Och även konstpedagog Åsa Nyberg Botshinda som invigde utställningen.

undefined
Utställningen invigdes av konstpedagog Åsa Nyberg Botshinda och Joanna Thompson i Galleri Wåghals högst upp i museet.

Och ljusdunklet omsluter oss. Klärobskyr. Ingen kan väl undgå att också tänka på Rembrandts ljusdunkel i monumentalmålningen ”Batavernas trohetsed” (1692). Hoppas att förhandlingarna löper i hamn och vi kan få hit målningen från Nationalmuseum. Varde ljus ur mörkret.