Det senaste exemplet går under namnet ”Lost Tapes of the 27 Club” och består av fyra AI-skapade låtar med artister från den så kallade “27-klubben”, där en rad stjärnor som alla dött vid 27 års ålder ingår. Bakom projektet ligger den kanadensiska organisationen “Over the bridge”, som med detta vill sätta ljuset på psykisk ohälsa i musikbranschen. Syftet är att visa vad vi kanske hade fått ta del av om dessa personer fått den hjälp de behövt och kunnat fortsätta sitt musikskapande.
Genom att låta en AI analysera upp till 30 låtar vardera av Amy Winehouse, Kurt Cobain, Jim Morrison och Jimi Hendrix har programvaran kunnat gissa sig till hur nya verk av och med artisterna skulle kunna låta. Till sångpåläggen har man tagit in artister som är vana att härma originalrösterna.
Men det finns också exempel på musik där en röstsyntes återger sång på ett naturtroget sätt. En låt med namnet “Died in 96” är skapad med en AI-genererad röst som efterliknar Tupac. Det finns också en ny “Beatles-låt“ med titeln “Daddy’s car”, som Sony tog fram i sitt forskningslabb och presenterade för några år sedan.
Tekniken motiveras ofta med att den kan bli ett inspirerande verktyg för kreatörer. Faktum är att AI redan används i skapandet av låtar som hamnar på topplistor – vi får bara inte veta när, eftersom det för det mesta är människor som gör slutproduktionen.
En fråga på agendan nu är vem som äger upphovsrätten till en låt som skapats av en programvara. Är det företaget som tagit fram programmet? Eller den som köpt sig en licens?
Men en ännu större juridisk utmaning blir den teknik som alltså är på god väg att kunna återskapa röster. I teorin kommer jag att kunna få det att låta som att det är t ex Adele som sjunger min egenskrivna låt. Men ska jag då ha rätt att ge ut den? Vad tycker Adele om det? Hur ska artister skydda sina rösters särart?
Och ännu svårare. Vem ska bestämma över en avliden artists röst och uttryck?
Normalt är det de efterlevande som tar beslut om hur arvet får användas. Men nu handlar det ju om att skapa nya verk.
Det brukar vara svårt att stoppa teknik under utveckling som det finns en efterfrågan på. Men kanske får vi se en ny klausul i skivkontrakten framöver, om rätten att inte bli “återupplivad”.