HÀr Àr pophistoriens bÀsta lÄtstölder

Ett lÄngt liv vÀntar för en hitlÄt som samplas pÄ ett snitsigt riff, men ibland kan det vara ren stöld. Aktuellt exempel finns i USA-listans toppskikt.

MC Hammer, Nicki Minaj, Beyoncé och Rod Stewart har alla lÄnat flitigt frÄn Àldre musik för att göra sina hitar.

MC Hammer, Nicki Minaj, Beyoncé och Rod Stewart har alla lÄnat flitigt frÄn Àldre musik för att göra sina hitar.

Foto: Olga Shalygin/Evan Agostini/Matt Sayles/Odvar Walle Jensen

Krönika2022-10-15 09:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I början av hösten tog Nicki Minaj kommandot pĂ„ Hot 100 nĂ€r ”Super freaky girl” parkerade pĂ„ listans förstaplats. Nickis erotiskt laddade rap vilar mot en musikslinga lĂ„nad frĂ„n Rick James hit ”Super freak” frĂ„n 1981. En annan rappare, MC Hammer, anvĂ€nde samma riff i sin hit ”U can’t touch this” 1990. Men Nicki Minaj sökter och fick Rick James godkĂ€nnande till att anvĂ€nda melodin, MC Hammer gjorde det inte och blev stĂ€md av James och hans medkompositör. Parterna gjorde,upp i godo.

Mönstret upprepas genom musikhistorien dĂ€r lĂ„tstölder ofta resulterat i lĂ„ngdragna rĂ€ttsliga strider. Men Ă€r det inte sĂ„ att ”man fĂ„r stjĂ€la fyra takter frĂ„n en annan bit” som Martin Ljung pĂ„stod redan pĂ„ 50-talet i en sketch av Povel Ramel? Nej, faktiskt inte. Enligt STIM Ă€r det en bedömning frĂ„n fall till fall, i sista hand för en domstol att avgöra.

undefined
"Man fÄr stjÀla fyra takter frÄn en annan bit", sjön Martin Ljung en gÄng.

BĂ€st dĂ„ att ha torrt pĂ„ fötterna och pappren i ordning. Det hade Madonna, som fick ett ABBA-lĂ„n efter entrĂ€get uppvaktande av i det hĂ€r sammanhanget omvittnat svĂ„rflörtade Björn och Benny. ”Hung up” lutar sej mot abbornas ”Gimme! Gimme! Gimme!” och blev en listetta. De tio exemplen i denna artikel pĂ„ musiklĂ„n, samplingar och plagiat fyller lĂ„tlistan hĂ€r intill och öppnar du den i Spotify hör du Ă€ven originalen som direkt jĂ€mförelse.

Att lĂ„na frĂ„n existerande musik genom sampling blev en realitet med hiphopens intĂ„g pĂ„ musikscenen. Redan genrens första större succĂ©, ”Rapper’s delight” med The Sugarhill Gang, bildade skola 1979. Gruppens rap gungade dĂ€r fram över musiken frĂ„n en dĂ„ fĂ€rsk hit, ”Good times” med legendariska discogĂ€nget Chic. Men hĂ€r var pappren verkligen inte i ordning. Nile Rodgers och Bernard Edwards, Chics kreativa hjĂ€rna, hade inte tillfrĂ„gats, men fick credit som medkompositörer efter hot om stĂ€mning.

Soulmusik frĂ„n 60- och 70-tal har lĂ€nge varit en guldgruva för artister att skörda riffs och melodislingor ur. LĂ„tlistan har tvĂ„ exempel frĂ„n nĂ„gra av 2000-talets superstjĂ€rnor. ”Crazy in love” med BeyoncĂ© lĂ„nar frĂ„n en The Chi-Lites "Are you my woman", medan Drake i sin ”Hotline bling” oblygt lĂ€gger beslag pĂ„ Timmy Thomas ”Why can’t we live together”, bĂ„da frĂ„n tidigt 70-tal.

Även rock och pop tappas pĂ„ smĂ„ musikskatter. 2Pac, en av 90-talets rap-giganter, plockade en slinga ur Joe Cockers ”Woman to woman” i sin stora hit ”California love” och A Tribe Called Quest byggde sin ”Can I kick it?” pĂ„ det suggestiva introt frĂ„n Lou Reeds ”Walk on the wild side”. Och ingenting tyder pĂ„ att musiklĂ„nen Ă€r i avtagande. TvĂ€rtom. Enligt en rapport nyligen av svenska Tracklib samplas det nĂ€mligen mer Ă€n nĂ„gonsin. Vid deras genomgĂ„ng av samtliga lĂ„tar pĂ„ Billboards Hot 100-lista under 2020 fann man att 13% hade samplingar. Bland de allra största hitsen var siffran till och med nĂ€ra 50%.

Finns det dĂ„ artister som vĂ€grat erkĂ€nna att deras verk inte Ă€r deras egna? JĂ€pp! NĂ€r George Harrison 1970 gav ut sin klassiker ”My sweet Lord” ropades det snart ”plagiat” nĂ€r refrĂ€ngen visade sej vara i stort identisk med en pophit av The Chiffons frĂ„n tidigt 60-tal. George Harrison ville inte kĂ€nnas vid att han haft deras ”He’s so fine” i tankarna och tvisten med den lĂ„tens upphovsman hamnade i domstol. Harrison förlorade, men överklaganden och rĂ€ttsligt finlir höll Ă€rendet levande i nĂ€ra tjugo (!) Ă„r. 

Plagiat blev omdömet ocksĂ„ nĂ€r Rod Stewart med glimten i ögat undrade ”Da ya think I’m sexy?” i sin hit frĂ„n 1978. HĂ€r fanns klara likheter med refrĂ€ngen i brasilianaren Jorge Ben Jors melodi ”Taj Mahal”. Stewart förnekade först all kĂ€nnedom om den, men erkĂ€nde lĂ„ngt senare i sina memoarer att han blev bekant med Ben Jors lĂ„t under ett besök pĂ„ karnevalen i Rio. Ett mer nĂ€rliggande exempel Ă€r frĂ„n 2016 nĂ€r sĂ„ngaren James Arthur ilsket gick in i förnekelsefas efter plagiatanklagelse. Hans stora hit ”Say you won’t let go” pĂ„stods vara alltför lik ”The man who can’t be moved” med gruppen The Script. Gruppen gick segrande ur striden.  

Lyssna pÄ Spotify, sök pÄ: Kaj Kindvalls lÄtlista

1. Nicki Minaj, Super freaky girl

2. Madonna, Hung up

3. The Sugarhill Gang, Rapper’s delight

4. Beyoncé & Jay-Z, Crazy in love

5. Drake, Hotline bling

6. 2Pac, California love

7. A Tribe Called Quest, Can I kick it?

8. George Harrison, My sweet Lord

9. Rod Stewart, Da ya think I’m sexy?

10. James Arthur, Say you won’t let go

undefined
Kaj Kindvall Àr popnestor och legendarisk programledare frÄn Norrköping.

Kaj Kindvall Àr popnestor och legendarisk programledare frÄn Norrköping