Den svenska serieromanen har nÄtt medelÄldern

Serieromanen har hittat ut frÄn tonÄrsrummen och nÄtt kulturtanterna.

Mats Jonsson, Thomas Arnroth och Anneli Furmark Àr tre svenska serieromanförfattare.

Mats Jonsson, Thomas Arnroth och Anneli Furmark Àr tre svenska serieromanförfattare.

Foto: Henrik Montgomery/Robert BrÀnnström/Dan Hansson

Krönika2020-10-31 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Bokhelg

Jag fick Mats Jonssons "Unga norrlĂ€nningar" av min bĂ€sta vĂ€n en sommar nĂ€r vi var strax över 20. Vi lĂ„g pĂ„ ett hotellrum i Bulgarien och skrattade sĂ„ att tĂ„rarna rann. Än idag kan jag orimligt mĂ„nga pratbubblor utantill. 

Det var Bowiereferenserna och det faktum att serieskaparen liksom jag har rötter i Ådalen som gjorde "Unga norrlĂ€nningar" till en perfekt present Ă„t just mig. Att jag fortsatt följa Mats Jonsson i tvĂ„ decennier beror Ă€ndĂ„ frĂ€mst pĂ„ hans förmĂ„ga att gestalta komik i sĂ„vĂ€l vardagsdetaljer som bottenlöst mörker.

Debuten "Unga norrlÀnningar" (1998) kan beskrivas som en samling nedslag i ett tonÄrsliv, det vill sÀga ingen roman i egentlig mening. Ett helt kapitel handlar om att köpa dammsugarpÄsar pÄ hÄltimmen och nÄgra av de Ätergivna ordvÀxlingarna torde vara obegripliga för alla utom Mats Jonssons gymnasiekompisar frÄn Kramfors. Formen har vÀssats i uppföljaren "Hey Princess" (2002), dÀr huvudpersonen (omöjlig att sÀrskilja frÄn författaren) flyttar till storstan och, tja, Àntligen fÄr ligga, men det Àr i "Pojken i skogen" (2005) som de medvetet trubbiga och underbart uttrycksfulla illustrationerna smÀlter samman med orden till en komplett roman. I den drabbande barndomsskildringen Àr det lÄngt ifrÄn bara drÄpliga vardagsobservationer som fÄr ögonen att vattna sig.

Det Àr lÀnge sedan tecknade serier omedelbart förknippades med Kalle Anka och Fantomen, sÄdant barn uppmanades att inte prioritera framför "riktiga" böcker. Tidskriften och förlaget Galago, dÀr Mats Jonsson var redaktör 2003-2018, har haft en viktig roll i den svenska serieromanens etablering. HÀrifrÄn har vi fÄtt namn som Liv Strömquist, Sara Granér och Kolbeinn Karlsson.

LĂ€nge dominerade sjĂ€lvbiografiska berĂ€ttelser om barndom och vuxenblivande. I takt med att lĂ€seskretsen breddas (och Ă„ldras) gör Ă€ven serieromanerna det. 

Mats Jonsson har lÀmnat fylledimmorna pÄ Stockholms innestÀllen bakom sig. I senaste boken "Nya Norrland" (2017) gör han upp med det sushiÀtande och lÄdcykeltrampande urbana medelklasslivet, för att ÄtervÀnda till hembygden Bollstabruk och djupdyka i den avfolkade sÄgverksortens historia. SÄ faktaspÀckat att jag ibland nÀstan saknar dammsugarpÄsarna, men Ànnu med blick för de dÀr vid en första anblick obetydliga fragmenten i det mellanmÀnskliga, som i rÀtt sammanhang fÄr oss att skratta eller grÄta. En uppsyn, ett ord, en tystnad.

Livets ord-avhopparen Thomas Arnroth, vars avslutande del i trilogin "Livets ord. Mina tio orimliga Ă„r som frĂ€lst" jag kommer att kasta mig över nĂ€r den ges ut, kombinerar ocksĂ„ han det utlĂ€mnande sjĂ€lvbiografiska med ett folkbildande anslag, pĂ„ ett sĂ€tt som jag inte tror kunnat göras bĂ€ttre i nĂ„gon annan form. 

Bland höstens utgĂ„vor finns serieveteranen Anneli Furmarks "GĂ„ med mig till hörnet", en stillsam men Ă€ndĂ„ pulserande skildring i dova akvarelltoner, av kĂ€rlek mellan tvĂ„ gifta kvinnor över 50. Huvudpersonerna beskriver sjĂ€lva sin relation som "kulturtanternas Brokeback Mountain". Det Ă€r poetiskt, man kan nĂ€stan höra Leonard Cohen sjunga (titeln anspelar pĂ„ en textrad i hans "Hey, ThatÂŽs no Way to Say Goodbye"). 

Att lÀsa de drygt 200 sidorna gÄr onekligen snabbare Àn att ta sig igenom Àn en lika tjock textroman, samtidigt som sinnesintrycken Àr bÄde sprÄkliga och visuella. Det direkta tilltalet Àr en av serieromanformens styrkor. PÄ tiden att den har blivit en angelÀgenhet för alla Äldrar.