Bokhelg
Jag fick Mats Jonssons "Unga norrlĂ€nningar" av min bĂ€sta vĂ€n en sommar nĂ€r vi var strax över 20. Vi lĂ„g pĂ„ ett hotellrum i Bulgarien och skrattade sĂ„ att tĂ„rarna rann. Ăn idag kan jag orimligt mĂ„nga pratbubblor utantill.
Det var Bowiereferenserna och det faktum att serieskaparen liksom jag har rötter i à dalen som gjorde "Unga norrlÀnningar" till en perfekt present Ät just mig. Att jag fortsatt följa Mats Jonsson i tvÄ decennier beror ÀndÄ frÀmst pÄ hans förmÄga att gestalta komik i sÄvÀl vardagsdetaljer som bottenlöst mörker.
Debuten "Unga norrlÀnningar" (1998) kan beskrivas som en samling nedslag i ett tonÄrsliv, det vill sÀga ingen roman i egentlig mening. Ett helt kapitel handlar om att köpa dammsugarpÄsar pÄ hÄltimmen och nÄgra av de Ätergivna ordvÀxlingarna torde vara obegripliga för alla utom Mats Jonssons gymnasiekompisar frÄn Kramfors. Formen har vÀssats i uppföljaren "Hey Princess" (2002), dÀr huvudpersonen (omöjlig att sÀrskilja frÄn författaren) flyttar till storstan och, tja, Àntligen fÄr ligga, men det Àr i "Pojken i skogen" (2005) som de medvetet trubbiga och underbart uttrycksfulla illustrationerna smÀlter samman med orden till en komplett roman. I den drabbande barndomsskildringen Àr det lÄngt ifrÄn bara drÄpliga vardagsobservationer som fÄr ögonen att vattna sig.
Det Àr lÀnge sedan tecknade serier omedelbart förknippades med Kalle Anka och Fantomen, sÄdant barn uppmanades att inte prioritera framför "riktiga" böcker. Tidskriften och förlaget Galago, dÀr Mats Jonsson var redaktör 2003-2018, har haft en viktig roll i den svenska serieromanens etablering. HÀrifrÄn har vi fÄtt namn som Liv Strömquist, Sara Granér och Kolbeinn Karlsson.
LÀnge dominerade sjÀlvbiografiska berÀttelser om barndom och vuxenblivande. I takt med att lÀseskretsen breddas (och Äldras) gör Àven serieromanerna det.
Mats Jonsson har lÀmnat fylledimmorna pÄ Stockholms innestÀllen bakom sig. I senaste boken "Nya Norrland" (2017) gör han upp med det sushiÀtande och lÄdcykeltrampande urbana medelklasslivet, för att ÄtervÀnda till hembygden Bollstabruk och djupdyka i den avfolkade sÄgverksortens historia. SÄ faktaspÀckat att jag ibland nÀstan saknar dammsugarpÄsarna, men Ànnu med blick för de dÀr vid en första anblick obetydliga fragmenten i det mellanmÀnskliga, som i rÀtt sammanhang fÄr oss att skratta eller grÄta. En uppsyn, ett ord, en tystnad.
Livets ord-avhopparen Thomas Arnroth, vars avslutande del i trilogin "Livets ord. Mina tio orimliga Är som frÀlst" jag kommer att kasta mig över nÀr den ges ut, kombinerar ocksÄ han det utlÀmnande sjÀlvbiografiska med ett folkbildande anslag, pÄ ett sÀtt som jag inte tror kunnat göras bÀttre i nÄgon annan form.
Bland höstens utgÄvor finns serieveteranen Anneli Furmarks "GÄ med mig till hörnet", en stillsam men ÀndÄ pulserande skildring i dova akvarelltoner, av kÀrlek mellan tvÄ gifta kvinnor över 50. Huvudpersonerna beskriver sjÀlva sin relation som "kulturtanternas Brokeback Mountain". Det Àr poetiskt, man kan nÀstan höra Leonard Cohen sjunga (titeln anspelar pÄ en textrad i hans "Hey, ThatŽs no Way to Say Goodbye").
Att lÀsa de drygt 200 sidorna gÄr onekligen snabbare Àn att ta sig igenom Àn en lika tjock textroman, samtidigt som sinnesintrycken Àr bÄde sprÄkliga och visuella. Det direkta tilltalet Àr en av serieromanformens styrkor. PÄ tiden att den har blivit en angelÀgenhet för alla Äldrar.