På vägen till lösgodiset i mataffären förra veckan passerade jag hyllan med hudkrämer och plåster. I raderna av prydligt uppställda förpackningar gapade ett fack tomt, och så ser det ut på många hyllor i Sverige just nu.
På grund av SVT:s serie ”Sanningen om hudvård” har intresset för Niveas ikoniska blå metallburk ökat rejält. I en grupp på Facebook för kvinnor intresserade av privatekonomi diskuterades det till och med om det var läge att köpa aktier i Beiersdorf AG som äger företaget.
I ”Sanningen om hudvårds” tre avsnitt låter man bland annat personer under ett antal veckor testa olika krämer och serum för att undersöka effekten. De använder enbart hudvårdsprodukterna på halva ansiktet, den andra smörjer samtliga in med en neutral och hemlig kräm. Kan ni gissa vilken? Just det. Nivea.
Ingen av personerna får en uppenbar wow-effekt efter avslutad testperiod. Produkterna som testas ger inte mycket mer resultat än Niveakrämen, i vissa fall till och med sämre. Bättre reklam går det knappast att få. Kritik har riktats bland annat mot att testerna görs under för kort tid och på för få deltagare. Men, parallellt med testerna kommenteras även produkterna av en oberoende expertpanel.
Det är riktigt intressant att höra kunniga inom området förklara deras innehållsförteckningar. Mycket är hittepå eller trender och får förmodligen ingen effekt på huden. Till exempel växtextrakt eller vitaminer. Det görs även ett antal kliniska studier på labb. Bland annat får vi veta att det tar 10 år för ämnet peptid, som sägs kunna bromsa ålderstecken, att tränga ner i huden.
Oljerengöring, syror och serum. Jag ska inte sticka under stol att jag har nördat ner mig ordentligt i hudvård och jag är inte ensam. Siffror från förra året visar att vi i Sverige spenderar runt 20 miljarder på skönhet och kroppsvård. Jag har själv hittat en hudvårdsrutin som hjälpt mig under vinterhalvåret. Med tiden har allt fler flaskor vars innehåll utlovar föryngrande resultat smugit sig in i badrumsskåpet, för tänk om de funkar?
Det kommer inte som en chock för mig att företagen överdriver effekten av deras produkter. Betyder det här att jag kommer börja köpa Nivea? Nej. Men det är en påminnelse om att det är sunt att ifrågasätta saker som verkar för bra för att vara sanna. Det skiner även ljus över det faktum att just hudvårdsindustrin är en oreglerad bransch med svag eller ingen bevisbörda för att produkterna behöver hålla vad de lovar.