Ă andra sidan gömde sig Peck bakom denna förklĂ€dnad lĂ„ngt innan coronaviruset tog strupgrepp pĂ„ vĂ€rlden. Myten kring denne sĂ„ngare, som har Toronto i Kanada som bas, gör gĂ€llande att âingenâ har sett hur han ser ut bakom masken. Kanske inte heller Shania Twain, 90-talets bĂ€st sĂ€ljande countrypop-sĂ„ngerska, som Peck lockat till studio för duetten du hör först i mĂ„nadens lĂ„tlista. âLegender dör aldrigâ sjunger paret som tröstande kommentar mitt i pandemin.
Jag fyller listan med musik som kommit min vÀg senaste tiden och det Àr frestande att tolka in covid-19 referenser i mÄnga av lÄttexterna. De finns definitivt i lÄten med gruppen Avenue Beat. Texten tar avstamp i uppsluppet tolvslagsskÄlande under fjolÄrets nyÄrsafton, men glÀdjen blir kortvarig av kÀnda skÀl och trion sÀtter upp det lÀngsta av fingrar i luften nÀr man utser 2020 till ett skit-Är av högsta dignitet.
Mustafa Ă€r en ung kanadensisk sĂ„ngare, lĂ„tskrivare, filmmakare och poet och nĂ€r han i en dikt skaldar âyou know the angel of death knows our streets very wellâ handlar det inte sĂ„ mycket om det dödsbringande viruset som det gĂ€ngvĂ„ld stĂ€der pĂ„ bĂ„da sidor Atlanten plĂ„gas av.
OfrĂ„nkomligt att Billie Eilish lĂ€mnar avtryck hos nya talanger som 20-Ă„riga Matilda Mann frĂ„n London. I hennes âPure madnessâ finns en textrad som fastnar: âDet gĂ„r en tunn linje mellan hopp och bedrövelseâ. Celeste, en annan brittisk sĂ„ngerska pĂ„ vĂ€g upp, har jag lyft fram musik av tidigare. Hon Ă€r exempel pĂ„ hur svĂ„rt det Ă€r att slĂ„ igenom pĂ„ bred front i dagens konstant enorma och svĂ„röverskĂ„dliga musikutbud. I hennes fall trots massor av lovord och utmĂ€rkelser som âbĂ€sta nya artistâ redan för ett Ă„r sedan. Debutalbumet har skjutits upp gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. Senaste beskedet Ă€r att det kommer i januari.
NĂ€r jag lyssnar pĂ„ Fleet Foxes nya album hör jag till min glĂ€dje att de gör sin bĂ€sta insats sedan den fantastiska debutskivan frĂ„n 2008. I sina bĂ€sta stunder fungerar Ă€ven de nya lĂ„tarna som en befriande öronsköljning. Coronan finns med hĂ€r ocksĂ„. âFor a week or twoâ handlar om feber, tappad matlust och en vĂ€n som anlĂ€nder med nĂ„gra veckors proviant.
Raheaven och Beabadoobee Ă€r tvĂ„ brittiska sĂ„ngerskor det surras om och som befinner sej i skilda musikaliska fack. Beabadoobee, med debutalbum ute denna mĂ„nad, har vĂ€vt ihop trĂ„dar frĂ„n grungens 90-tal â dĂ„ var hon Ă€nnu inte född â att konsumeras av hennes jĂ€mnĂ„riga 20-nĂ„nting-generation.
LĂ„tlistan rundar av i positiv anda. The Heavy Hours Ă€r ett relativt fĂ€rskt band frĂ„n Ohio med glad (tack för det!) root-folkrock pĂ„ repertoaren, medan Aloe Blacc â kĂ€nd bland annat frĂ„n samarbetet med Avicii â tar in en liten kör med gospelambitioner i studion i lĂ„ten frĂ„n fĂ€rska albumet. Texten predikar att tillvaron mĂ„ vara aldrig sĂ„ tuff och man kan kĂ€nna sej vilsen och förvirrad, men nya tider stundar och du kan mobilisera kraft att möta dem. Det gĂ€ller att göra det pĂ„ sitt sĂ€tt, âMy wayâ. LĂ„t oss suga pĂ„ den karamellen.
För att lyssna pÄ listan gÄ till Spotify, sök pÄ: Kaj Kindvalls lÄtlista
1. Orville Peck & Shania Twain, Legends never die 2. Avenue Beat, F2020 3. Mustafa, Armed forces 4. Matilda Mann, Pure madness 5. Celeste, Little runaway 6. Fleet Foxes, For a week or two 7. Raheaven, 7AM 8. Beabadoobee, Worth it 9. The Heavy Hours, Donât walk away 10. Aloe Blacc, My way
Kaj Kindvall nÄs pÄ kaj.kindvall2@gmail.com