Christel Valsinger: Kan staden förvalta nya talangen?

Om Talangjuryns överväldigade reaktioner säger något om framtiden för Gift Blessing så har Linköping en ny stjärna på gång. Men kan staden förvalta hans talang?

Christel Valsinger skriver om den talangfulle rapparen Gift Blessing i sin första krönika.

Christel Valsinger skriver om den talangfulle rapparen Gift Blessing i sin första krönika.

Foto: Joakim Blomquist / TV4

Krönika2021-01-30 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bianca Ingrosso grät, Edward af Sillén sa sig vara “helt överkörd” och en tagen Sarah Dawn Finer hade svårt att prata. Det blev en direktbiljett till finalen när Gift Blessing från Linköping gjorde audition i TV4:s Talang. Uppträdandet med en egenskriven låt som tar avstamp i hans familjs flykthistoria, slutade i en frenesi som utmanar Eminem om titeln som världens snabbaste rappare.

Jag såg själv Gift Blessing live på festivalen Keep It Loud på Skylten i Linköping sommaren 2019. Han stack ut som en ovanlig begåvning med sin snabba svada och intellektuella framtoning. 

Det är signifikativt för de flesta som når framgångar på musikområdet i Sverige, att de i sin tidiga karriär stått på små lokala scener och fått stöd av ett studieförbund. När det gäller att fånga upp musikintresserade skulle jag säga att även Linköping är ganska bra. Men sen tar det liksom stopp. Den som vill ta sitt musikskapande till nästa nivå flyttar i regel till utbildningar, stöttning och pepp på annan ort.

Hur kommer det sig att Linköping inte omhuldar sitt musikarv? Bara under de senaste åren har en rad kreatörer härifrån nått helt makalösa, internationella framgångar. Oscar/Emmy/Grammy-vinnande kompositören Ludwig Göransson. Grammyvinnande Ghost. Producent- och låtskrivarduon Ceasar & Loui som står bakom mångmiljonstreamande låtar med flera av K-popvärldens största artister. 

På ett nationellt plan håller Lars Winnerbäck och Louise Hoffsten ett fast grepp om den stora publiken sedan länge, samtidigt som nyare talanger som hitmakaren Pontus Petersson i Gammal klivit fram.

Men märks det att Linköping är en otrolig musikstad? Får en besökare intrycket att detta är en plats där musikhistoria skrivits? Musiken borde ju besjäla Linköping. Ge arbetstillfällen och locka turister.

Här är Norrköping vassare, som själva utsett sig till musikhuvudstad och fört ett idogt arbete för att åter få till en konferens och festival efter att suveräna Where’s the Music lades ner 2018. På Marieborgs folkhögskola finns utbildningen Musik och entreprenör. Det vimlar av scener och klubbar. Där finns en vilja att äga de egna framgångarna.

När ska Linköping vakna och göra den återkommande musikframgången till en del av sin identitet? Och bli en plats som spirande begåvningar, som Gift Blessing, kanske kan stanna på?