Prinsessan Kate Middleton, Englands blivande drottning, försvann från allmänheten när det plötsligt rapporterades om att hon hade genomgått en operation i magen. Hennes frånvaro
födde fram vilda fantasier, där man spekulerade om allt från att Kate och hennes prins hade relationsproblem till att Kate hade legat i koma efter sin operation.
Inför mors dag gjorde Kate en ordentlig comeback med ett berörande inlägg på sociala medier. Bilden visade en till synes välmående Kate omsluten av sina tre barn som log så brett att jag själv inte kunde låta bli att smittas av deras glädje. Syftet med bilden var att dämpa konspirationsteorierna, men istället fick den motsatt effekt; fantasierna blev allt vildare.
Bilden visade sig vara manipulerad!
I ren panik skickade kungahuset ut en hastig rättelse där Kate tog på sig skulden. Hon försökte framstå som mamman som oskyldigt försökte få barnen att se sötare ut på bild. Ursäkten var relaterbar och mänsklig, något som alla kunde förlåta. Men allmänheten blev bara allt mer skeptiska, och misstron för kungahuset fortsatte att växa i England såväl som i omvärlden.
Några veckor därpå kom ett besked från kungahuset som bekräftade allas farhågor: Den glada Kate som vi såg på den manipulerade morsdagsbilden var nämligen sjuk i cancer.
Att Kates manipulerade bild publicerades i samband med källkritikens dag öppnade för en bredare debatt som berörde vår samtid. Jag kan inte hålla mig från att se en tydlig parallell mellan Kates bild och den historieomskrivning som skildras i George Orwells klassiska dystopi “1984”. Romanen berättar om ett samhälle styrt av en totalitär diktatur där det så kallade ”sanningsministeriet” ansvarar för att anpassa samhällets historia till regimens ideologiska narrativ.
Sanningsministeriets propagandakampanjer går ut på att modifiera nyhetsrubriker, böcker, rapporter, och historiska dokument. När partiet går från en allians till en annan, så omskrivs alla tidigare historiska dokument för att återspegla den nya verkligheten.
Orwell gav ut romanen år 1949 och valde titeln “1984” för att förutspå ett år då sanningen skulle förlora mot lögnen. Men det verkar som att Orwell var 40 år för tidig, eftersom det är först nu, 2024, som vi har utvecklat tekniken för att manipulera inte bara skrifter utan även visuella medier genom artificiell intelligens.
Den 13e mars var källkritikens dag, då vi alla påmindes om skillnaden mellan fakta och fiktion. Men både Kate Middletons manipulerade bild och George Orwells “1984” visar att vi befinner oss i en tid där gränsen mellan fakta och fiktion har suddats ut. Vi lever i en tid där desinformation sprider sig likt cancer, och allmänheten har inget annat val än att ägna sig åt att spekulera.
Gift Blessing skriver återkommande krönikor för Corren kultur. Han är rapstjärna och litteraturnörd från Skäggetorp.